lördag 29 juli 2017

Master NM i Randers tempo






Årets nordiska mästerskap går i Randers Danmark. Det definitiva landslaget spikades efter SM i Gottne. Jag fick äran att representanter Sverige i både tempo och linje, vilket känns väldigt inspirerande. Vi kommer ner till Randers på fredags eftermiddag och sticker nästan ut och testar tempobanan med en gång. Det visar sig vara en riktigt rolig bana med varierande vägar. Några breda och raka, andra smala och krokiga.
Lördags morgon och det är dags att värma upp. De flesta sitter på en trainer under tak, så gör också vi i Skoghall CK Hammarö. När det är det är femton minuter kvar till start så beger jag mig iväg till startområdet. En minut före mig startar Jarle Mhelum från Norge(2a 2016) och en minut efter mig startar Gabor Klöczl från Danmark(1a 2016). Precis innan start så kommer Martin Collander fram till mig och säger "ta det lite lugnt i början Thommy så skall du se att det går bra".
Sagt och gjort, de två första kilometrarna gick lite uppför och i lätt motvind. Efter det så kommer det en utförskörning på nästan en kilometer som slutar med en vänstersväng som direkt följs av ett väg byte till höger. Eftersom det här regnar lite så har vägbanan blivit lite hallkig också, men allting går bra. Väl ute på stora vägen så går det uppför i nästan tre kilometer. Den backen brantar till lite mera på slutet annars så är det fina jämna backar. Tre nästan lika lång backar är det på vägen ut till vändpunkten. Som grädde på moset så blåser det också motvind. Jag ser Jarle framför mig hela tiden, och ser att jag plockar in sekunder på honom. När jag möter honom vid vändningen så tycker jag mig ha tagit in 16 sek på honom. Jag vänder och möter snart Gabor också. Här är det ruskigt jämt. En sekund hit eller dit, ja jag vet faktiskt inte. Men nu har jag medvind och kan trycka på riktigt bra. Efter 4,3 kilometer byter vi väg. Tvär höger och in på en mycket mindre väg. Knappt 800-900 meter senare byter vi väg igen, den här gången tvärt till vänster.  Vi är nu på banans smalaste del och det går utför och väldigt fort. I 74km/h så tar jag några av de efterföljande S-kurvorna före det går uppför igen. Mitt fokus ligger på en kurva som kommer om en kilometer. En kurva som man kan kalla en progressiv kurva, den blir skarpare och skarpare ju längre den är. Mitt fokus skulle ha varit där som jag var i stället! Tvär höger och pang!!! Framhjulet bara försvann?? Jag reser mig snabbt på fötter igen och upptäcker att det ligger ytterligare en cyklist i diket. Får snabbt tag i min cykel och iväg igen. Men som alla som cyklat och vurpat vet att man är som mest sårbar just efter en krasch. När jag nu kommer ner till den kurvan som jag satt och tänkte på, ja då åker jag så försiktigt och harigt så jag är ute i gräset och kör. Ganska snart kommer ett väg byte till vänster vilket jag tror var bra för min del, för nu fick jag som börja om igen. Äntligen kändes det som om jag var på rätt spår igen.  I sista backen upp mot målet så vänder jag mig om för att se om Gabor kommer. Men jag ser honom inte. Väl inne i mål så kommer Martin Collander fram och tror att jag har den snabbaste tiden i mål. Det visar sig senare att Martin hade rätt. Men snart så kommer Gabor in i mål på dagens snabbaste tid i H-55 så jag blir tvåa på nordiska mästerskapen med en krasch!!





1.Gabor Klöczl             Danmark
2.Thommy Flognfeldt  Sverige
3.Jarle Mhelum.           Norge

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar