lördag 1 juli 2017

Gottne Master SM Linje

I dag är det linjeloppet som skall köras. Besvikelsen efter gårdagens tama tempolopp har jag lagt åt sidan. Här gäller det att fokusera på det som är NU! det andra får vi ta senare. Om tempobanan i Gottne var hård så är linjebanan minst lika hård.
Starten går och jag sitter som vanligt väldigt långt fram i klungan, inte längst fram men nästan. Efter någon kilometer så kommer första lilla knäppan. På toppen av den så klämmer jag på lite extra bara för att sträcka ut klungan lite. Efter ett litet tag så kommer Lars-Erik(Ölands Lasse)Karlsson farande förbi med Fredrik Tackman från Östersunds CK på släptåg, sedan kom det ingen mer! det var tomt! Jag går fort in på Fredriks hjul och vi startar ett sammarbete för att skaffa oss en lucka. Det blir snart några hundra meter. Vi märker ju detta så vi fortsätter att trumma på och avståndet bakåt ökar. Banan är ganska så tuff och innehåller många mindre backar. Vi märker kanske inte så mycket på vägen ut eftersom vi har en ganska så stark vind i ryggen. Men efter ett tag så svänger vi vänster i ett vägkors och in i ett parti med skogen som skydd. Nu märker åtminstonde jag att det går riktigt uppför på mer än ett ställe. Dessutom så har banan en nästan fem kilometer lång utförslöpa! Eftersom linjeloppet är en vändbana som kommer vi att köra den här uppför efter vändningen! hualigen!! Efter den långa backen så kommer vi fram till ett vägkors och ut på mera öppet fält igen. Vi tar vänster och med ens så börjar nästa backe. Inte brant ca. 0,5%-1,5% men den går ända fram till vändpunkten. Det luriga är att vi har haft medvind hela tiden. Nu efter vändet så blir det motvind och det känns! för det går tyngre nu när det går utför än det gjorde när det gick uppför.
Vi möter klungan bara efter en minut! och jag känner väl att det är ingen stor ledning med tanke på att vi nu snart kommer gå in i banans längsta stigning. Jag tar förningen i backen för att jag vill ha koll på hur hårt jag kan gå. Efter ett litet tag så släpper Ölands Lasse och jag och Fredrik blir ensamma. Vi fortsätter upp mot toppen av backen. När vi når toppen så vänder jag mig om och ser till min stora fasa att klungan inte är långt borta. Snart är vi inhämtade och när jag tittar vilka som är med så är det mest H-50 cyklister. Fast mitt i klungan så sitter Ölands Lasse och flinar!! Nä nu...den busen!!
När det återstår lite mera än två mil så kommer nästa riktiga backe, inte så lång som den första men ändå. Här går Thomas Nyberg från Östra Aros CK fram och ökar tackten. Den enda som reagerar är Stefan Khul från Föreningen Cykloteket Racing Team. Efter att ha suttit i en lång utbrytning så känner jag att det här blev för mycket. Jag klarar helt enkelt inte att täcka luckan som blivit fram till nästa cyklist. Thomas och Stefan kör ju båda två i H-55 och de H-50 killar som tog upp jakten på dom har nu slagit av på takten. Trots detta så kommer jag inte ifatt H-50 heller. Martin Collander och jag är ensamna! vi har hamnat i ett mellan läge. Framför oss har vi H-50, Stefan och Thomas, men bakom oss jagar resten av klungan. Vi delar broderligt på dragjobbet jag och Martin fram tills målet i Sidensjö. På de sista 200 metrarna orkar jag mobilisera såpass mycket kraft att det räcker för att spurta in i mål som tredje man på SM linjet 2017. Var jag missnöjd över tempoloppet så är jag desto nöjdar med hur jag körde linjeloppet.


1. Stefan Khul               Föreningen Cykloteket Racing Team
2. Thomas Nyberg        Östra Aros CK
3. Thommy Flognfeldt   Skoghall CK Hammarö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar