onsdag 24 januari 2018

Vecka 4/träningsvecka 15

Resultatet av testet nere i Göteborg hos aktivitus var jag inte nöjd med. Var riktigt besviken faktiskt. Aktivitus sätt att lägga upp träningen på gillar jag jättebra och jag vet att jag följt träningen till hundra procent från vecka ett, så därför känns det lite surt. Möjligen att det blev för många pass och för lite vila under jul och nyårsledigheten, vi får se hur det utvecklar sig. Egentligen så hade jag tänkt köra andra halvan av föregående veckans träning den här veckan. Så blev nu inte. Jag körde mycket riktigt det som var kvar av förra veckans träning, men också den här veckans träningsprogram.
Måndagens träning blev ganska så tuff. Passet blev ett TCSI x 4. Ett TCSI pass kan i det närmaste jämföras med ett wingate test. Man kör med en belastning på 10% av kg kroppsvikt =motstånd i kp på viktergometern i trettio sekunder. Man börjar med så hög kadens som man bara orkar och håller sedan emot alla trettio sekunderna oavsett hur sakta det går på slutet. Tufft? ja, men jag var fortfarande förbannad över testresultatet och tänkte inte så mycket utan bara körde. En del av måndagen gick också åt till att se över Nishikin. Byte av vajerhöljen och vajrar blev plötsligt ett måste eftersom DI2 lade av. Tisdagspasset blev ett restpass från förra veckan, ett TC 20x45/15 pass där jag istället för att ligga 20% över anaerob tröskelwatt låg i snitt 30% över. Fortfarande besviken? ja, det här kommer att sitta i ett bra tag. Lite mekande blev det också idag. Bytte bakväxel, kasett, kjedja och stora drevet fram. Ny styrlinda och bromsklossar blev det också, så nu är Nishikin redo för bruk igen.
Onsdagens pass blev en repris av måndagens träning fast det var ytterligare en intervall. Under onsdagen fick jag också träningsprogrammet av Richard Larsén. Dessutom så hade Richard en annan syn på mina testresultat än vad jag hade, vilket var bra. Han tyckte att värdena var bra och kom med en del positiva kommentarer vilket gjorde onsdagen till en bra dag.
Torsdagen bjöd på ett G2 pass på en timma. Fredag tog jag en välbehövlig vilodag. Lördag så körde jag och Jakob en gemensam tur runt Glafsfjorden. Ett pass på fyra timmar i strålande solsken, om än lite kallt. Veckan blev ju lite komprimerad eftersom jag tillslut valde att köra kvarsående pass från förra veckan ihop med veckans. 
Nästa vecka vet jag inte riktigt hur den ser ut träningsmässigt. Måste gå igenom det nya träningsprogrammet jag fick av Rickard och se var jag hamnar i tid, blir lite spännande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar