måndag 5 februari 2018

Vecka 6/träningsvecka 17

Februari månad har för vana att bjuda på kyliga dagar, så även i år. Då är det faktiskt lite skönt att träna inomhus och ha det varmt och skönt.
Måndagen var en sådan dag. -19ºC på morgonen gjorde att valet var enkelt, det får bli inomhus till kvällen. Fem pass skall avverkas den här veckan. Två lite olika EB pass, två TC pass och ett G1 på fyra timmar.
Jag började veckan med ett EB 3x8min +20min G1. Ett pass som gick förvånansvärt bra. Jag var beredd på en riktigt tuff start på veckan men det här var nog ett av de bäst genomförda passet på mycket länge. Tidigare har det varit mycket varannan dag som fungerat bra så jag var förberedd på att tisdagens träning skulle bli tufft. Passet var ett TC 20x45/15. Jag tänkte lägga på lite extra motstånd och försöka hålla mig fokuserad. Efter femtio minuter så var träningen över. Om träning kändes bra på måndagen så kändes det definitivt inte sämre på tisdagens träning. Alla tjugo intervallerna klarades av med målsättnings motstånd plus lite extra. Onsdag blev en upprepning av tisdagens träning. Något mindre watt på intervallerna än dagen innan, men ändå inom den effekt gräns som är satt för passet. Torsdag och fredag blev en behövlig vilodagar. Sedan var det dax igen på lördagen. Först vågen, som inte var på sitt bästa humör. Inte några positiva siffror, men heller inte några dåliga. Ett G1 pass på fyra timmar i ganska hyggligt väder. Mötte Jakob efter vägen, han var också ute på ett fyra timmars pass. Han var på väg ner mot Nysäter. Sista träningspasset på veckan blev den här gången inomhus. Ett tufft pass, såpass tufft att jag fick vika ner mig den sista minuten på den andra intervallen.  Passet var ett EB 2x20minuter(%). EB-pass som är märkta med ”%” skall köras progressivt. D.v.s. första 15 min som ett helt vanligt EB-pass, minut 16-19 ökar man med 15 % i effekt. Minut 19-20 kör man 40 % över det man gjorde under de första 20 minuterna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar