söndag 21 oktober 2018

Vecka 42/träningsvecka 2


Träningsvecka två innehöll ett G2 2:30:00. G2-Grundläggande distansträning med jämn intensitet. Ett EB 2x20min* där man skall jobba med olika låg kadens på samma tröskelvärde. Ett EB 2x20min %. där man skall köras progressivt. Dvs 15 min som ett vanligt EB-pass, minut 16-19 ökar du med 15% i effekt för att minut 19-20 köra 40% din tröskel, dessutom ett EB 2x20min & som körs som ett under/över tröskelpass. Från minut 6-15 kör du 80k i 30 sek och 100k i 30 sek. De sista 5 minuterna med 15/15 sekunder. Dessutom så är i alla fall inställningen den innan veckan att jag skall köra minst ett pass på atletklubben och två eller tre pass med bålstabilitet.
Måndag: Ojojoj... det här blev precis så fel som det kan bli. Tog i alldeles för mycket på första tjugan med resultatet att jag inte orkade fullfölja den andra. Passet var ett EB 2x20min %. Det gick bra första delen av den andra tjugan, men när jag skulle öka 15% så var det kört. Möjligen är det så att jag vill mera än vad jag klarar just nu och behöver backa av lite. Nu så kör jag på den nivå som jag gjorde när jag var som bäst tränad ifjol, vilket nog straffar sig. Får försöka bygga upp mig först innan jag är tillbaka på den nivån.
Tisdag: Skall väl inte säga att det kändes jätte skönt men idag startade jag mycket kontrollerat och höll mig i den lägre nivån av mina siffror på första delen. Tyckte sedan att jag borde klara lite till på andra, vilket jag också gjorde. Även pulsen var idag mycket bättre än tidigare. Passet var ett EB 2x20minuter &, alltså ett över/under tröskel pass. Efter en kort vila så körde jag även ett bålstabilitetspass nivå ett.
Onsdag: Vilodag från cykelträning men istället ett styrketräning på atletklubben. Skönt med variation i träningen. Så här års så vill jag tro att det också bara är bra att variera sig. Avslutade kvällen med ett gympingpass i Arvika, men den här gången som åskådare när ett av barnbarnen deltog. Vilken härlig syn! Att se barn och ungdomar som rör på sig och tycker att det är roligt.
Torsdag: EB 2x20minuter* är tydligen något som passar mig bra. Jag kom igång sent med träningen i dag på grund av ett sent möte. Men jag hann med två pass i alla fall. Det andra passet blev ett bålstabilitetspass nivå ett.
Fredag: Vilodag från träningen.
Lördag: En liten cykeltur blev det idag. Jag, Simon och Annika tog en runda på elljusbanan i Åmotfors. En trevlig runda på en lika trevlig bana.
Söndag: Veckans sista pass var ett G2 på två och en halv timma. Ett något grått och blåsigt väder men ganska varmt i luften. Körde runt Finnskogen och fick vinden i ryggen från Vännacka och hem. Tyvärr så hjälper inte det när man skall köra på watt siffror. Dom skall vara lika om det går upp eller ner, eller med eller motvind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar