måndag 17 december 2018

Vecka 50/träningsvecka 10

Nu lackar det mot jul och snart vänder det igen, vilket skall bli ruskigt skönt. Jag saknar solen, men det är värmen som jag saknar allra mest.

Helgen som gick spenderade vi i Göteborg. Vi besökte Liseberg och den årliga julmarknaden. Kan ju inte säga att vi hade speciellt tur med vädret. Regnet hällde ner under hela föreställningen av Svansjön. Trots vätan så kunde jag inte låta bli att skratta lite inombords när jag fick en inre syn. Jag tittade ut över publiken och undrade i mitt stilla sinne. Tänk om de som är här hade sett mig åka is dans i månskenet och på en spegelblank Ränken 1968. Med graciösa skär åkt jag i takt med att jag visslade spiskroks valsen. Likt Rudolf Nureyev kastade jag mig ut i dansens virvlar ända tills ena skridskoskenan fastnade i en spricka i isen och jag gick på öronen. Undrar om de hade applåderat eller dött av skratt.

Den här veckan är det ett pass mer än förra veckan. Passen som skall köras är ett G1-4:00:00 #2St ¤5St, tre stycken EB 2X20MIN & +S och två TB= Tabata-Intervall pass. Hoppas att vädret blir någorlunda så att det långa G1 passet kan köras utomhus.
Måndag: Träningsveckan började riktigt struligt. Något har hänt med cykeldatorn för den har fått totalt spel. Tre gånger fick jag starta om träningen för att datorn stängde av sig själv. Eftersom jag har allting i cykeldatorn så blir man väldigt ställd, men tillslut så fick jag ihop träningen i alla fall. Träningen i sig gick väldigt bra och jag känner att jag orkar hela tiden. Passet var ett EB 2x20min &+S. Den här gången orkade jag inte hålla ut S'et lika länge som tidigare, kanske en minut eller så. Jag vet inte beroende på att det inte gick att ladda ur träningen ur datorn.
Tisdag: Idag blev det två olika pass. Först ett EB 2x20min &+S och efter det ett bålstabilitetspass nivå 2. Orolig över att cykeldatorn skulle krångla igen så fick jag sätta in laddkabeln under hela EB passet. Det verkade som om det fungerade bra. Men icke sa nicke. För när jag laddade ur träningsfilerna så fanns inte EB passet med, men bålstabilitetspasset hade det spelat in! Mycket märkligt sa Bill, märkligt var ordet sa Bull. Drog iväg ett mail till Garmin senare på kvällen, får väl se vad de har att säga.
Onsdag: Veckans första Tabatapass. Det gick bättre än väntat faktiskt, kan hända att jag kör på alldeles för låga siffror för det här kändes överkomligt. Till och med datorn fungerade som den skulle. 
Torsdag: Veckan går mot sitt slut och det tror jag att min cykel dator också gör. För på dagens EB 2x20min &+S så slutade den fungera. Jag fick snabbt igång den igen, men det dröjde inte länge förrän den slocknade på nytt igen. Idag så brydde jag mig inte om att den krånglade jag körde på ändå. Lite svårare att hålla reda på alla intervallerna blir det dock, speciellt om dom som idag är 95st.
Fredag: Idag ringde jag till Garmin support och pratade med dom om cykeldatorn. Pratade med en mycket trevlig tjej om problemen och det slutade med att hon vill att jag skickar in datorn. Efter jobbet idag så gick jag direkt till atletklubben. En timmas styrketräning och i innetemperatur klarade inte datorn att spela in., utan de la av efter 45 minuter. Körde ganska tungt även idag på styrketräningen viket känns riktigt bra faktiskt.
Lördag: Gick upp tidigt på lördags morgonen för att kunna köra ett TB=tabata pass innan Annika slog upp sina ögon. Ett träningspass tidigt på morgonen gör att hela dagen känns skönt, man mår bra av att träna.
Söndag: Temperaturen har stigit under natten. Igår var det -11ºC ute men idag är det bara -2ºC vilket möjliggör ett utepass. Veckans långa pass är ett G1 på fyra timmar. Passet har också två 20 minuters EB intervaller och fem stycken 30 sekunders maxspurter. Körde runt Finnskogen och Köla. Det var rätt så hyggligt pass. Men kallgrader är inte min grej efter fyra timmar så är man ganska så nerkyld i alla fall, även om det bara är några grader kallt.
Veckan avslutades senare på dagen med årets stora begivenhet i Köla kyrka. Där skolbarn från Adolfsfors skola gick lucia tåg. Ett Lucia tåg som innehöll allt. Tomtar, pepparkaksgubbar, stjärngossar, tärnor och några små lucior och en större lucia. Aldrig är kyrkan så fullsatt som när luciatåget kommer, och det var inget undantag i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar