fredag 7 december 2018

Vecka 49/träningsvecka 9

Ja det här skall vara en någorlunda lugn vecka. Men på grund av att vi skall till Göteborg under helgen så kommer veckan att bli riktigt komprimerad. Innan fredagen skall jag ha kört fem pass fördelade på följande. Ett G1-3:00:00 #2ST ¤5ST, tre stycken EB 2X20MIN & +S och ett TB= TABATA-INTERVALL. Får väl se hur många av de här passen jag kommer hinna med och träna den här veckan men några pass skall jag nog försöka klämma in.
Måndag: Den här veckans första pass blev ett EB 2x20min &+S. Ett över och under tröskelpass. Tjugorna börjar med fem minuter på tröskel. Sedan kör man 10x30/30 och 10x15/15, alltså 10st 30 sekunder över och 30 sekunder under tröskel och 10st 15 sekekunder över och 15 sekunder under tröskel det här blir tillsammans tjugo minuter. Detta följs av aktiv vila i fem minuter, sedan kör man en tjuga till. Efter den andra tjugan så blir det aktiv vila i tre minuter innan man skall köra "+S". Pass märkt med ”S” skall 3 minuter efter sista intervallen innehålla en intervall på 60 % över EB-effekt. Man kör så länge man orkar! Man skall välja en effekt som man orkar i minst 90 sekunder. Men går man över 3 minuter så skall man öka effekt 20 watt till nästa pass. Efter det här passet blev det också ett Bålstabiletetspass nivå 2. Passen i sig känndes rätt okej tycker jag.
Tisdag: Veckan rullar på med det andra av tre EB 2x20min passen. Den här gången försökte jag att hålla ut "S" några sekunder längre än igår, det gick. Jag nöjde mig med ett pass idag eftersom veckan ändå är så komprimerad så behöver jag vila istället.
Onsdag: Körde jag ett TB(tabata)pass för första gången på evigheter. Ett pass som är trettiofyra minuter långt men ack så jobbigt. Själva träningen är ju faktiskt ännu kortare för upp och ner värmningen är trettio minuter lång. Dessutom försvinner det totalt sjuttio sekunder till återhämtning. Återstår till intervallerna gör då etthundrasextio sekunder. Två minuter och fyrtio sekunder? Kan man kalla det för träning? Ja trött blir man i alla fall, och det konstiga är att de sista tjugosekunders intervallerna känns mycket längre än de första.
Torsdag: Jag har två pass kvar den här veckan. Ett EB 2x20min &+S och ett G1 3:00:00 #2St ¤5St. Det kommer ju inte att gå för på fredag åker vi till Göteborg. EB passet gick bra att köra men G1 passet bytte jag bort mot ett Tabata pass istället och det är nog så slitsamt om än mycket kortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar