lördag 29 december 2018

Vecka 52/träningsvecka 12

Årets sista träningsvecka innehåller tre stycken G1 2:00:00. Dessa pass ska egentligen köras på tempocykel, men det kommer jag inte att göra, utan det är monarken som gäller. Finns det möjlighet till ute träning så får det bli en bonus.
Började med att starta fel träningsprogram i cykeldatorn. Hann med att köra uppvärmnings tiden innan jag upptäckte felet. Det gjorde nu inte så mycket eftersom det var ett lugnt pass som skulle köras. Ett G1 pass på två timmar utan inslag av något annat. Passet gick bra om än lite drygt med två timmar på monarken. Eftersom jag är julledig och Annika jobbar så fick det bli två pass till idag. Efter G1 passet så körde jag ett bålstabilitetspass nivå 2 och direkt på det ett tabata pass på monarken. Härligt att sedan sjunka ner i TV soffan med en kaffekopp och en bra film. Julaftonskvällen avslutas hemma hos Maria och Tomas med god mat och julklappsutdelning.
Tisdagens träning blev två pass, ett inomhus och ett utomhus. Inomhuspasset var ett TB=Tabata pass. Det andra passet körde jag ute på Nishikin. Jag körde runt Ränken och runt Köla. Temperaturen svängde mellan -3ºC och -8ºC. Ingen bekväm temperatur tycker jag men det gick att genomlida i alla fall. Passet som kördes ute var ett G1 2:00:00.
Onsdag blev en helt träningsfri dag, inte ens en liten promenad. Slappade i TV soffan ihop med äldsta barnbarnet. Vi tittade på TV serien systrar och sagan om ringen. 
Torsdagens träning startade med Emily's Short Mix. Ett träningspass som zwift valde ut åt mig och som varade trettio minuter. Inte något speciellt svår men med några treminuters intervaller över tröskeln. Efter det passet så körde jag ett tabata pass. Lite tuffare än de tidigare senaste TB passen.
Fredagens träning började med ett träningspass hämtat ur zwift. Jon's Short Mix, passet var trettio minuter långt och innehöll ett flertal intervaller långt över tröskeln. Efter detta så körde jag även idag ett tabata pass efteråt.
Lördag och meningen var egentligen att jag skulle kört ett utomhuspass på två timmar. Men när kvicksilvret har sjunkit ner till -10ºC, då får det bli inomhus träning i stället. Utomhusträning när det är så här kallt ger ingenting annat än stelfrusna fingrar och iskalla fötter. Träningen blir lidande och den mesta energin går åt att hålla kroppen någotsånär varm. Nej träningen blev istället ett två timmar långt G1 på monarken. Jämt och bra hela passet. Efteråt tänkte jag köra ett pass från zwift. Ett FTP Test (shorter). Men efter att redan ha kört i två timmar så kändes det riktigt tungt att börja ett nytt pass. Efter trettiofyra minuter så beslutar jag att avbryta passet. Känner att kroppen är tömd på energi. Det här var träningsveckans sista organiserade träning, men om det bara blir lite varmare ute tills i morgon så är det inte omöjligt att det blir ytterligare något cykelpass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar