söndag 10 februari 2019

Vecka 6/träningsvecka 18

Nu är det en sådan där vinter som vi inte borde ha med tanke på hur illa vi behandlar moder jord. Det är tur att vi har växthuseffekten, tänk vad mycket kallare och hur mycket mera snö det skulle varit annars. Men då är det säkert någon som säger att det är extremväder och att det är klimatförändringen fel att det är kallt. Jag kommer ihåg 1966, vilket jävla år alltså. Det var så mycket snö att timmerhuggarna fick ha med sig en skyffel i skogen. Jo det är faktiskt sant! Skyffeln användes till att skotta fram det trädet man fällt så att man kunde kvista trädet. Vintern 1978-79 var det så kallt att spridarna på diesel bilarna frös under körning. Vi är priviligierade individer vi som är födda på femtiotalet. Vi måste vara de enda som överlevt både istid och växthuseffekt, inte så konstigt att vi är lite skrynkliga för vi är säkerligen strålade av någon kärnkraftreaktor också. Personligen så föredrar jag nog växthuseffekten i alla fall, det är trevligare med värme. Så köp mera elbilar som förses med el som producerats av kolkraftverk och ge korna lite lakrits så att de fiser mer.
Eftersom det nu är som det är med vädret extremt eller ej så körde jag i alla fall inomhus den här veckan också. Träningen bestod av två stycken EB 4x8Min(60-70RPM) +S, ett SCI-Styrkeintervall på TC och ett G2 01:00:00.

Har letat tempostyre till tempocykeln under en längre tid, men nu tror jag att jag hittat ett som jag kommer att trivas med.
Med bakåtvända handtag! jo men det ser ju onekligen lite udda ut, men intressant. Hur som helst kommer det att bli spännande att prova.
Träningen för den här veckan startade jag redan på lördagen den 2a februari, och då med ett tabatapass. Detta var ett extra pass som jag vill lägga in i träningen de dagar som är träningsfri. Jag fortsatte på samma linje även på söndagen. Efter träningen så tog jag och Annika en promenad på en och en halv timme. Efter hemkomsten så blev det lite skruvande på en jobbarkompis cykel. Bytte reglagen och ställde in växlarna.
Måndag: Det är riktigt kallt ute, men inte tillnärmelsevis som det var 78-79. Men tillräckligt för att det skall kännas riktigt mysigt att sitta i källaren på monarken. Passet blev ett SCI-Styrkeintervall på TC. Alla intervallerna kördes även den här gången sittande och precis som förra veckan något gungande överkropp de sista intervallerna. Annars ett riktigt bra pass. Körde intervallerna på 60-65 RPM och 20-25% över tröskeln.
Tisdag och brådis med träningen. Blev ett tabatapass i alla fall. Sedan iväg på födelsedagskalas, svärsonen fyllde nämligen år. Smörgåstårta och trevligt sällskap avslutade tisdagen.
Onsdag och träningsfritt. Ja faktiskt så blev det träningsfritt på riktigt. Passade barnbarn så det blev lite andra aktiviteter i stället.
Torsdag: Idag var det dags för ett av veckans två EB 4x8Min(60-70RPM)+S pass. Körde riktigt tufft alla intervallerna. Alla med ca. 30 watt mera än vad jag skulle ha gjort. Tufft men det gick bra.
Fredag var rena julafton. För med posten kom styret och TT sadeln. Det kom även en snöslunga, och det var bra för nu slog vädret om till töväder. Träningen blev ett tabatapass.
Lördagen startar men att jag reser till atletklubben i Åmotfors. Helt ensam i lokalen startar jag lördagen styrketräning. Passet blev väldigt bra och tufft och efter en timma så var jag nöjd. Men jag var inte klar med träningen för dagen. När klockan blev fyra så var det dags för dagens andra pass. Det var också veckans andra EB 4x8Min(60-70RMP)+S. Den var jättejobbig! Troligen så var det morgonpasset som satt i benen. Idag söndag så körde jag G2 1:00:00 inomhus på monarken. Jag körde passet precis som om det skulle körts utomhus fast med några watt mera än vad som behövdes men det kändes rätt så okej faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar