fredag 22 februari 2019

Vecka 8/träningsvecka 20


Träningsvecka nummer tjugo! Det här rullar på otroligt fort egentligen. Den här veckan ser lite annorlunda ut mot tidigare veckor, plötsligt kommer det in ett distanspass på tre timmar. Det kan bli körigt att hinna med alla passen på grund av att jag också reser till Berga by(Transtrand) för att valla skidor åt Vasaloppsåkare under helgen. Detta innebär ju att jag måste försöka klämma in distanspasset under veckan, spännande! Veckans träning består förutom då av ett G1 pass på tre timmar också av 2st TC 20x45/15 och ett EB 5x8min(60-70rpm).
Vilken tur jag har som har en så förstående fru. Hon kom med förslaget att jag kunde ju köra veckans distans pass redan på söndagen så slapp jag köra i mörkret under veckan. Så den här veckan började redan på söndag och då med distanspass. Tre timmar i ganska skönt väder ändå. Lite snö kom det den första timmen men sedan blev det bra. Passet skall ju köras lugnt och runt Finnskogen är det lite kuperat så jag han inte så långt på tre timmar, det gött med ett längre pass utomhus.
Måndag. Jag vet inte vad det är, kanske någon form av hatkärlek för TC 20x45/15 trivs jag jättebra med och det känns som om jag kan pressa ut lite extra hela tiden. Intervallerna ligger ca.10-15% över vad de egentligen skall ligga och det fungerar. Fast i ärlighetens namn så var det riktigt jävla svintungt idag. Det är helt okej att det är tungt men man ska ju klara träningen också. Idag var det välbalanserat, för det hade nog inte gått en intervall till, det tror jag inte. 
Tisdag. Idag var det omöjligt att låta bli att ta fram Nishikin på en eftermiddags tur. Direkt efter jobbet så blev det en tur i solen. Körde ett G2 pass på en timma. Skull egentligen inte kört ett sådant pass den här veckan men nu blev det så ändå. 
Onsdag. Idag körde jag TC 20x45/15 på lite lägre watt än tidigare. Jag kände att det kom att bli riktigt tungt om jag skulle kört som måndagens pass. Trots detta så så låg jag något över den övre gränsen på passet. När passet var klart så vilande jag några minuter innan jag startade dagens andra pass. Ett G2 pass på en halvtimme. Totalt så blev passet en timme långt.
Torsdag. Ja vad gör man en torsdag när träningsdagboken är tom? jo man kör ett KI pass. Ett KI pass körs ett antal fyra minuters intervaller på +20% av FTPn och med aktiv vila på tre minuter mellan varje intervall. Jag valde att köra sex intervaller vilket gjorde att den sjätte blev riktigt slitsam. Sedan gjorde jag som i onsdags, några minuters vila innan kvällens andra pass, ett tabatapass.
Fredag och idag skall jag köra veckans sista pass. Ett EB 5x8min på 60-70rmp. Passet går jättebra och jag känner mig riktigt pigg hela tiden fast jag ligger en bit över mitt FTP. Annika jobbar och på teven är inte mycket att titta på, så jag bestämmer mig för att ta ett pass till. Det fick bli ett TC 20x45/15, men nu är det över för den här veckan. Redan i morgon bitti skall jag möta upp i Torsby för vidare färd till Sälen och skidvallning.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar