lördag 16 februari 2019

Vecka 7/träningsvecka 19

Hahahaha....ja jävlar i lådan!! Jag köpte ju en snölunga förra vecka för att jag tröttnat på att skotta snö, vad händer? Jo, ösregn med rena vårvärmen och snön smälter av sig själv! Nu undrar Annika om jag inte kan skicka efter ett jätteparaply så att det åtminstone blir uppehållsväder. Jag har dock fått förbud att köpa badbyxor, undrar varför? Träningen träningsvecka nitton består av fyra planerade pass. Två stycken TC 20X45/15 20X45 Sek arbete med 15 sek vila. Ett EB 5X8 Min(60-70RPM) och ett G2 2:00:00.
Måndagen pass gick i London och på Zwift. Tror du fa'n inte att det ösregnade,  lite typiskt England så här års men ändå. Trots detta så körde jag TC 20x45/15. Ett 45/15 pass körs som ett KI pass, alltså 45 sekunders intervallerna ska ligga 20% över tröskeln. Dagens låg på ca. 25%, så jag var riktigt nöjd när jag kliver av monarken.
Det är en tuff vecka det här, tisdag så körde jag ett EB pass med fem intervaller. Tidigare så har jag ju kört fyra intervaller men den här veckan så utökas intervallerna med en till. EB 5x8min körs ju på samma vis som EB 4x8min. Åtta minuter på tröskeln två minuters vila men i stället för fyra repeteringar så gör man fem. Jag tyckte att intervallerna gick riktigt bra. Låg lite över tröskeln på alla intervallerna med lite ökning varje intervall.
Onsdag blev en riktigt tung dag. Ett G2 pass på två timmar som jag körde på monarken. Hela passet blev över två timmar men G2an var en timma och femtio minuter, sedan tog orken slut. Jag körde första timmen lite väl hårt och fick sota för detta på andra halvan av passet.
Torsdag, veckans sista planerade pass är veckans andra TC 20x45/15 pass. Det jag körde i måndags låg ju lite över vad jag egentligen skulle ha kört på. Då låg alla intervallerna på +5% av vad de egentligen skulle ligga. Idag torsdag så tänkte jag testa gränserna lite, så i stället för 20% över tröskeln så började jag med 34% över i stället. Det kändes kan jag säga. Efter tio av de tjugo intervallerna så tänkte jag faktiskt lägga av, men så kändes det som om det inte blev så mycket värre. Men efter ytterligare fem intervaller så kändes det rätt så hopplöst, trots detta så klarade jag alla tjugo intervallerna på ett snitt av 34% över tröskeln, ja de två sista till och med 37% över! Gissa om jag är nöjd med träningsveckan. Har jag bara tid så skall den nu kompletteras med ett löppass och ett styrkepass.
Fredag och sista arbetsdagen för veckan. På teven skall jag titta på när Matts Olsson gör sitt andra åk i VM i Åre. Dessutom är det skidskytte på teven, så det är fullt program, men innan teven så skall jag träna. I dag blev det ett löppass på löpbandet. Tio kilometer på under timman får jag nog säga är väldigt bra för min del. Ingen tid att skryta om, men för en halt elefant med klumpfot på tvären så är det inte illa pinkat.
Lördags morgon och jag är som vanligt ensam på atletklubben. Jag kör samma typ av träning som förra helgen, alltså enbart benen. När jag kom hem från atletklubben så gick jag ner i källaren och körde dagens andra pass, ett tabata pass på monarken. Skönt nu kan jag ta helgen med gott samvete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar