söndag 14 juli 2019

Vecka 28/träningsvecka 41

Måndagen den 8 juli.

Idag startar semestern rent formellt. Träningen kommer att gå lite på halvfart några dagar för att på så sätt behålla motivationen inför resterande tävlingar under säsongen. Det gäller att ha kraft och ork under augusti månad, för då händer det mycket.
Dagens pass blev inte så lugnt i alla fall. Ett G1 pass på fem timmar med tio minuters EB intervall varje timme varpå sista timmen skall köras på G2. Allting började så himla bra. Gav mig iväg redan klockan sju på morgonen och med medvind och sol var det en fröjd att komma ut och cykla. Men så i slutet av första tiominutersintervallen så la wattmätaren av. Bara att stanna och fixa till problemet innan jag fortsätter. Tittar ner på cykeldatorn och ser att allt funkar bra igen. När intervallen är slut så skall nästa sak som skall köras komma upp i displayen på datorn. Men inte heller! tiden som skall starta med en nerräkning står på noll! Varpå jag trycker på varvknappen och den går igång igen, men den räknar ner från fyrtiofem minuter? Jag blir helt yr i bollen och trycker ett antal gånger på varvknappen varpå träningen är slut! Vad skall jag göra nu då? Jag har ingen lust att starta om passet. Nä jag väljer då att gå efter klockan istället, jag vet ju ändå vad jag skall köra. Fem minuters aktiv vila(G1 tempo) innan nästa tio minuters intervall, det är ju inte så svårt.
Redan efter två timmars cyklande så har jag kört alla tior! körde allihop på timma två och känner mig riktigt sliten. Tycker att det här stämmer riktigt illa, men okej nu är det gjort i alla fall. Nu är det G1 i två timmar som gäller vilket också är lite märkligt tycker jag, men jag kör så i alla fall. Avslutningsvis så är det G2 i sextio minuter. Herregud, den kändes kan jag säga, men jag fullföljde den i alla fall. När jag sedan studerar träningspasset i datorn hemma, så ser jag vad det var som inte stämde. Tio minuters intervallerna skull köras en varje timma och inte alla på en gång, inte undra på att jag var trött efter sista intervallen.

Tisdagen den 9 juli.

Vilodag från cykelträning. Det blev istället en resa till Göteborg och ett besök på universeum med äldsta barnbarnet. 

Onsdagen den 10 juli. 

Började dagen med en kaffekopp i strålande solsken ute på altantrappan, det är så skönt med sommar. Träningen blev ett av de bästa passen som jag kört någon gång tror jag. Jag körde ett TC 20x60/120 och gjorde det i Finnskogsbacken. Lyckade kräma ur kroppen alla tjugo intervallerna inom wattfönstret för TC pass. Riktigt nöjd med passet så intar jag en något sen frukost på altanen. Det här var dagens första träningspass, tänkte försöka att få till ett pass till innan kvällen.
Det andra passet för dagen blev ett fartpass x3. Alltså tre en minuters max intervaller, tre tjugo sekunders intervaller och avslutningsvis tre stycken fyrtio sekunders intervaller, alla på max. Körde runt Köla med frugan som följeslagare en helt underbar sommarkväll.

Torsdagen den 11 juli.

Återigen en vilodag från cyklingen. Vi tar oss en tur ner till Linköping för att göra något trevligt i morgon, om nu vädret tillåter.

Fredagen den 12 juli.

Börjar dagen med en riktig bakfylla!.....nej frukost menar jag, på hotell ekoxen i Linköping. Efter frukosten så tar vi oss ut ur Linköping via cykelvägar till Bergs slussar. Jösses vad många båtar som är på väg in eller ut ur slussarna. Det är stora och mindre stora båtar, men så finns det också några enormt stora båtar. Minoriteten är nog svenska, mest verkar det vara av danska och tyska båtar. Vi cyklar längst med kanalen från Bergs slussar till Borensberg där vi stannar till och fikar och tittar på folk och båtar. Mörka moln börjar tornar upp sig på himlen och vi beslutar oss för att cykla tillbaka mot Linköping. Vi kommer till Ljung innan de första regndropparna slår i hjälmen och snart är himlen helt svart bakom oss. När det är ca. 15 kilometer kvar till hotellet så brakar det till som bara den bakom oss. Ytterligare några åsk knallar går det innan vi nått till hotellet. När vi kommer in i hotellrummet så tittar vi ut, nu har hela himlen öppnat sig,regnet vräker ner. Måste säga att vi har haft jätte tur med vädret. Några få droppar regn men inte så att vi blev blöta. Det hela blev en mycket trevlig dag.

Lördagen den 13 juli.

Vi startar dagen i Linköping men kommer att försöka ta oss hemåt så fort som möjligt. Hemma väntar grillning med barnbarn och den årliga cruisingen. Vi är i Åmotfors strax efter två, men redan halv tre sitter jag på cykeln för att ta en runda. Träningspasset idag blir riktigt tufft. Ett G1 pass på en och en halv timma. Passet innehåller dessutom fyra stycken tio minuters intervaller som skall köras på tröskeln. Ett ganska så tufft och krävande pass. Alla intervallerna klarades med råge.

Söndagen den 14 juli.

Veckans sista träningsdag och vilken dag! Solen skiner från en klarblå himmel och det är tyst och skönt i Åmotfors. De flesta sover kanske efter gårdagens årliga fest, cruisingen med massor av fina bilar. Själv är jag pigg som en mört och tar dagens första träningspass runt Skillingmark. Passet är ett G1 pass på två timmar men det innehåller också sex stycken sextio sekunder maxintervaller. Efter det sjätte intervallen så är inte "mörten" lika pigg. Ganska så seg i benen drar jag mig hemåt och avslutar träningspasset. När jag kommit hem blir det dusch och efter det så intar jag en skön grötfrukost ute på altanen. Vilar någon timma innan det är dags för dagens andra pass, ett fartpass x 4. Det här passet följde Annika med. När jag kört mina intervaller så vände jag om och mötte henne, på så vis kunde vi köra hela passet ihop. Passet gick bra även om benen var mer än lovligt sega sista intervallerna som kördes 40/20. Alltså max i 40 sekunder, vila i 20 sekunder. Det här var veckans sista pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar