söndag 7 juli 2019

Vecka 27/träningsvecka 40

Vaknar lördags morgon och känner mig så nöjd efter gårdagens linjelopp, idag orkar jag bara inte sova men det spelar liksom ingen roll. Efter gårdagens SM tävlingar i Båstad så var det skönt med en extra natt här nere. Ett SM som jag är väldigt nöjd med. Tvivlade innan starten på om min form verkligen var bra nog, men det var den. Vi käkar frukost på hotellet innan vi packar bilen för att bege oss hemåt igen. På hemvägen så tog vi vägen om Jönköping för att testa SM tempobanan. Efter att ha kört banan så kan jag bara konstatera att det kommer bli stökig när man ska köra två varv på den här banan, man behöver hela vägen för sig själv på mer än ett ställe. Smal väg, dålig beläggning på den smala delen och säkerligen många cyklister på en gång som snurrar runt eftersom vi alla skall köra två varv.
Halva SM är nu över och det är på tiden att börjar uppladdningen inför nästa mästerskap som är nordiska master mästerskapen(NMM) på Åland. Förra veckan fick jag ju hoppa över en massa pass för att få det att passa inför SM, men nu skall jag försöka att ta igen de där passen också så att jag kommer i fas igen. Men innan allvaret börjar så startar jag upp veckan på söndag, och då med våffeltur med Annika.

Måndagen den 1 juli.

För att överhuvudtaget kunna ha någon chans till topplacering på både nordiska mästerskapen och senare även SM så är det nu ett måste att köra mycket på tempocykeln. Det är också läge att lägga in längre intervaller, 10, 15 och 20 minuters intervaller kommer det nog att handla om den närmaste tiden. 
Efter jobbet idag så körde jag runt Finnskogen. Till vissa delar lite likt SM tempobanan när det gäller profil annars är det inte mycket som påminner. Körde ett 3x20 ftp pass över Finnskogen till Vännacka. Efter Vännacka så blev det kraftig medvind hemåt.

Tisdagen den 2 juli.

Fortsätter på den inslagna linjen med att köra längre intervaller. Så idag blev det ett EB 3x15 Min + 1x10 Min EB+ pass. Körde runt Ränken och Köla, en kuperad slinga på 56 km. Alla intervallerna låg högre än nödvändigt, men allihop låg väldigt jämt. Tiominutaren låg däremot mitt i Watt zonen.

Onsdagen den 3 juli.

Efter två dagar med intervaller så körde jag ett testtempolopp idag. Körde bort mot Koppom och vidare upp mot Skillingmark. Från Järnskogs kyrka till bron i Skillingmark finns det ett segment som heter "våffeltempot". Ett något kort tempo men ganska tufft eftersom det är kuperat. Men varför köra nu när benen är trötta? Jo, det är bra att ha något att jämföra med när jag skall dra ner på träningen senare för att se om träningen gett resultat eller inte.
Kan inte påstå att det kändes bra någon gång under den trettio minuter långa intervallen. Ändå så kunde jag pressa mig till den högsta 20 minuters intervallen sedan mitten på mars. Det var ju något förvånande faktiskt, men det kan ju också bero på att det är lättare komma upp i watt när det går mycket uppför.

Torsdagen den 4 juli.

Startar mitt pass i en våldsam hagel och regn skur. Ett tag tänkte jag faktisk ställa tillbaka cykeln i garaget. Nu gjorde jag inte det utan det blev ett G1 4:00:00 ink. 5 sek max spurter varje halvtimme. Det slutade regna nere i Ottebol efter dryga milen. Men nu blåste det riktigt hårt istället. Körde upp över Finnskogen till Vännacka. Nu blev det riktigt tufft i vinden ända bort till Järnskogs kyrka. Här tog jag av mot Skillingmark, men inte blev det så mycket bättre, sida mot är inte så roligt det heller. När jag passerat Skillingmark och var på väg ner mot Adolfsfors så började det regna igen. Det som var bra med regnet var att det slutade blåsa. Men efter Adolfsfors så svänger jag upp mot Solberga och Koppom och ta mig tusan så är det motvind igen! Jag har haft motvind när jag körde norrut, nu har jag det även när jag kör söderut! Trots en något blöt träning så är jag rätt så nöjd över passet i alla fall. Skönt att komma hem och få ställa sig i en varm dusch för sommarvärmen lyser med sin frånvaro på riktigt. Det är sååååå skönt med växthuseffekt! 😉⛄⛈

Fredagen den 5 juli.

Idag är det sista dagen på jobbet innan vi går på semester. Skall bli riktigt skönt men lite ledighet så att man kan ägna sig åt det man egentligen vill göra. Träningen idag består av ett tempolopp på 40 km med tempocykeln. Försökte hålla EB tempo och som vanligt så var det inga problem att ligga över EB den första milen. Men eftersom banan är 40 km med ≈422 h/m så faller jag igenom på slutet. Men jag är inte allt för ledsen för det, jag kommer nog göra ett nytt försök snart igen. Men nu blir det lite lugnare någon dag.

Lördagen den 6 juli.

Idag blev det en helt annan cykelrunda än vanligt. 19st Skoghalls CK Hammaö cyklister startade klockan tio från K-Rauta i Karlstad med destination Värmskog på årets Räkmacketur. På vägen dit så anslöt ytterligare 5st cyklister. En mäktig syn med så många cyklister i samma kläder som anländer till Värmskogs räkcafé. Det var en hel del folk i Värmskog, inte bara för räkornas skull utan också för att det var Värmskogsdagarna i dag.
Räkfrossa i Värmskog med SCKH
Efter intagen räkmacka så gick färden tillbaka till K-Rauta i Karlstad i samlad trupp. Måste ju säga att vi hade riktigt tur med vädret i alla fall. Det var inte speciellt varm men ändå hanterbart. När vi närmade oss Arvika så började det regna och under kvällen så kom det ett flertal skurar. Det var ju tur att vi slapp dom på cykelturen.

Söndagen den 7 juli.

Reser ner till Sulvik för att köra ett extremt högintervall pass i backen upp mot Finnskogen. (Vid extremt högintensiv intervallträning till utmattning kör så många intervaller á 1 min, effekten som EB + 50 % med 2 min vila på 100 watt mellan. Orkar man fler än 20 st. så har man legat för lågt i effekt. Då får man öka 20 watt tills nästa pass). Passet är egentligen gjort för att köras på monarken, men jag vill testa och se hur det går att köra utomhus istället.
Ja det här blev en helt annan upplevelse än på monarken, men ganska rolig ändå. Det visar sig att det går att köra dessa passen även ute. Vist lite svårare att hålla koll på siffrorna är det, men trött blir man och det är väl det de går ut på. Tyckte att jag höll i bra de femton första intervallerna, sedan kom det några som var lite sämre innan jag skärpte till mig igen. En intensiv träningsvecka är över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar