söndag 12 januari 2020

Vecka 2 & Träningsvecka 3 säsongen 2020

Träningsvecka tre innehåller lite mindre pass, men de är nog så viktiga för framtiden. Passen är ett G2 på två och en halv timma. Ett EB 2x20min*, ett EB 2x20min% och ett EB 2x20min&.
Måndagen den 6e januari 2020. Grått och halvsurt i luften, dessutom en ganska kraftig vind söder ifrån. Ändå så är det ett hyggligt väder att vara ute och cykla i. Passet som jag börjar träningsvecka tre med är ett ute pass. Ett G2 på två timmar och femton minuter. G2 pass är ju lite halvhårda så man håller åtminstone värmen hela tiden. Skönt att ha ute passet klart redan i början av veckan. Eftersom vi skall bort under helgen så kommer jag inte hinna med någon träning lördag och söndag.
Tisdagens pass blev ett EB 2x20min&, ett över och under tröskel pass. Naturligtvis så gick jag ut lite för hårt första tjugan så den blev lite jobbig på slutet. Den andra så låg jag lite lägre i utgångspunkten, men efter ett tag så var jag uppe på en acceptabel nivå. Watt siffrorna höll jag gott och väl innanför tröskelfönstret på både första och andra tjugan men pulsen gick högt idag. Alldeles för högt på den första intervallen och det var det som gjorde att den andra blev lite lugnare men ändå bra.
På onsdag så körde jag EB 2x20min%. Nu kändes det tungt på riktigt, ja så tungt att jag inte orkade fullfölja den andra tjugan som den skulle köras. De första femton minuterna gick väl hyggligt, men sen! Men jag har mig själv att skylla egentligen. Den första tjugan körde jag alldeles åt helsike för tungt. Låg ca. 30 till 40 watt högre än tröskeln. När den var klar så kände jag att det här var inte bra. Mycket riktigt så blev det en mental kollaps i slutet av den andra tjugan.
Eftersom onsdagens pass blev alldeles för mycket för en gammal "gôbbe" så fick det bli en vilodag på torsdag. Men på fredag var det dags igen att försöka. Ett EB 2x20min* stod på programmet, för övrigt veckans sista planerade träningspass. Den här gången gick det väldigt bra med träningen, men så passar det här passet mig bra också. Ett lågkadenspass är nog de passen som jag trivs allra bäst på, då kan man ta i på riktigt.
Tidigt på lördags morgonen innan vi reste till Sunne och Selma spa så körde jag ett TB(tabata) pass på monarken. Ett litet extrapass eftersom det skulle bli en helg i njutningens tecken. Mycket avslappning, god mat och gott vin, åh va härligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar