söndag 5 januari 2020

Vecka 1 & Träningsvecka 2 säsongen 2020

Innan det gamla året lägger sig för att dö så är det två dagar kvar innan det nya året föds och tar sina första staplande steg. Vad har då 2020 att erbjuda när det gäller livet? Man kan ju likna det vid en oskriven bok, en massa tomma sidor som skall fyllas med något.
Träningen vecka två är ett EB 2x20min*, ett EB 2x20min&, ett EB 2x20min? och ett G2 på två timmar.
Startade veckan med ett EB 2x20min?. Ett EB 2x20min med ett frågetecken innebär att man skall jobba med låg eller hög kadens. Den första 20 minuters intervallen innehåller 2 min på 90 kadens, 2 min på 100k, 2 min på 110k, 2 min på 120k, 2 min på 130k, 2 min på 140k, 2 min på 130k, 2 min på 120k, 2min på 110k, och 2 min på 100k, alla dessa skall köras på tröskelwatt. Sedan aktiv vila, G1 i fem minuter innan intervall nummer två börjar. Intervall nummer två kör man 4 min på 80k, 2 min på 70k, 2 min på 60k, 6 min på 50k, 2 min på 60k, 2 min på 70k och 2 min på 80k. Det är samma här, man skall hela tiden ligga på tröskelwatt.
Högkadensen är ju rena döden även utan motstånd. Som vanligt gick det bra tills halva tiden på 130k, sedan var det stopp. Fullföljde dock intervallen på tröskel men inte på annat än 90k. Den andra intervallen var mycket behagligare. Här är det raka motsatsen, det är lätt att ligger lite för högt på wattsiffrorna i stället.
Årets sista pass blev ett EB 2x20min &. Men innan jag körde passet så gick jag med Annika ner till hennes jobb. Efter det så gick jag en finpromenad runt Hole, en promenad på ca 6 km. EB 2x20min körde jag efter promenaden. EB pass som har "&" tecken efter sig skall köras som ett över/under tröskel pass. De första 5 minuterna kör man på tröskelwatt och men 90k. Från minut 6-15 så kör man 80k i 30 sek och 100k i 30 sek. De sista 5 minuterna med 15/15 sekunder. Man kör två stycken sådana set med 5 min G1 mellan seten. Det är konstigt hur två stycken EB pass kan vara så olika. Gårdagens pass var omöjlig att genomföra på ett riktigt sätt, medans dagens i alla fall gick att överleva.
Det första passet 2020 var ett G2 på två timmar. Problemet var att när jag skapade programmet i cykeldatorn så tog jag inte hänsyn till upp och ner värmning. På det viset blev passet i stället två timmar och fyrtioåtta minuter långt. Nu spelade det inte så stor roll just idag, men jag rättade till passet när jag kom hem. Årets första dag var ganska så blåsig och även om temperaturen var bra så kändes det lite småsurt i luften. Själva passet gick bra och jag fick ut vad jag ville få ut av det.
Torsdagen den 2a januari 2020 går jag upp tidigt för att träna, strax före klockan sex. Jag skall jobba senare på dagen så det är skönt att hinna träna innan jobbet tänker jag. Passet är ett EB 2x20min*. På EB pass som har ett "*" tecken efter sig så kör man på tröskelwatt men på lågkadens. Intervallerna som är 2st kör man 4 min på 80k, 2 min på 70k, 2 min på 60k, 6 min på 50k, 2 min på 60k, 2 min på 70k och 2 min på 80k. Aktiv vila G1 i fem minuter på 90k sedan kör man på med den andra intervallen. Det här passet passar mig väldigt bra. Jag anser mig vara en riktig lågkadensare och har heller inga som helst problem med att genomföra ett sådant här pass. Trots detta så var dagens pass något segt att genomföra, men det kanske beror på att jag körde ett längre ute pass igår.
Träningsveckan är klar men det skadar ju inte att ta några extra pass. Därför så körde jag TB(tabata) på monarken både fredag och lördags morgonen. Söndagen blev dock en riktig vilodag, och det behövdes efter gårdagens kalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar