lördag 25 januari 2020

Vecka 4 & Träningsvecka 5 säsongen 2020

Förra veckan blev ju inte direkt vad jag hade förväntat mig och nu går jag in i en riktigt tung period. Träningen den här veckan är fem varierande pass. Det är ett G2 pass på två och en halv timma. Ett KIKV-kort intervall pass, ett SCI-styrkeintervalls pass, ett EB 2x20Min& och ett KI-Kort intervalls pass.
En ångestladdad vecka fylld med plåga och svett tar sin början på måndagseftermiddagen. Direkt efter jobbet går jag ner i källaren där monarken väntar. Tänkte börja veckan med ett KI-Kort intervall pass. I ett KI-Kort pass så kör man sex stycken fyraminuters intervaller med tre minuters aktiv vila mellan intervallerna. Man kör alla intervallerna efter varandra och på nittio kadens. Kraften skall ligga 20% över tröskeln. Starten går faktiskt riktigt bra tycker jag, fast lite försiktigt går jag ändå in i första intervallen. Jag ökar några watt hela tiden och efter fjärde intervallen börjar det nu kännas i benen. Orkar ändå hålla i riktigt bra de två sista intervallerna också och kan kliva av monarken riktigt nöjd. Det här gick ju faktiskt bättre än jag vågade hoppas på.
På tisdagen tog jag en vilodag för att försöka få ut så mycket som möjligt nästa pass. Onsdagens träning blev lite senare än vanligt. Var tvungen att resa ner till Arvika för att lämna in bilen på service innan jag gjorde något annat. Träningen blev ett KIKV-kort pass.
KIKV-kort intervall? det låter ju nästan som KI-Kort intervall passet. Ja, dom är ganska lika också, fyra minuters intervaller på 20% över tröskel men på 100 kadens i stället för 90, och med två minuters aktiv vila i stället för tre. I KIKV-kort intervall passet så kör man två set. Tre intervaller per set, men med två minuters vila mellan intervallerna. Mellan seten är det aktiv vila som gäller och den är tio minuter lång. Träningspasset gick över förväntan faktiskt. Orkade hålla siffrorna uppe alla intervallerna fast de två sista fyrorna var jobbiga på riktigt. För min del är det inte belastningen på passet som är det värsta, nej det värsta är kadensen! Att veva på i 100 kadens i fyra minuter är ju jobbigt utan belastning. Kombinerar man detta ihop med FTP Watt +20% så blir det jäkligt jobbigt.

Torsdagens träning blev också mycket senare än vanligt eftersom jag hämtade bilen som jag lämnade in i går på service. Passet blev ett SCI-styrkepass, ett pass som man egentligen skall börja med sex intervaller och öka en med en intervall varje gång man kör. Det skall också köras på mycket lägre kadens än KI passen. SCI passen börjar man på 70 kadens och minskar med fem för varje pass.
SCI passet blev lite jobbigare än förväntat. Meningen är att man skall köra sex intervaller första gången, jag hade tänkt mig tio. Nu blev det inte sex intervaller, inte tio heller utan sju stycken och jag är nöjd med det. Det var mycket tyngre ben än vad jag hade räknat med, men någon gång blir det så här också. Jag genomförde ju träningen som den var tänkt i alla fall. På torsdag så hörde också en gammal vapendragare av sig, han var sugen på ett distanspass. Det skulle ju passa bra säger jag för jag har en G2 på två och en halv timma som jag skall köra, Det har jag också säger Jakob. Perfekt då träffs vi i Sulvik på lördags förmiddagen, det blir bra säger jag.
Fredagen träning blev ett EB 2x20Min&. Det här passet har jag kört många gånger. Det är ett över och under tröskelpass. Passet gick fantastiskt bra, visst var det tungt på slutet och de två sista femtonsekunders intervallerna gick nog mera på vilja för att fullfölja träningen. Nu återstår det ett G2 pass två och en halv timma.
Träffade Jakob nere i Sulvik klockan tio. Lite småkyligt i början men efter ett tag så hade vi fått upp temperaturen. Rundan gick runt Glafsfjorden och blev lite längre än tänkt men det gjorde inget. Passet gick väldigt bra hela tiden. Även om ett G2 pass sliter över tid så var det de sex högkadens intervallerna som var jobbigast. Men hela passet flöt på riktigt bra och siffrorna låg rätt hela tiden så det får jag vara nöjd med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar