söndag 19 januari 2020

Vecka 3 & Träningsvecka 4 säsongen 2020

Efter helgens spa besök är det dags att återgå till träningen. Den här veckan är det faktiskt ganska så lugnt så därför så kommer jag att lägga in lite extra pass. Skall återuppta styrketräningen men framför allt bålstabilitetsträningen. Annars så är de planerade passen två stycken EB 2x20min och ett G1 på tre timmar. Den innehåller också en tjuga på tröskel och fem stycken maxspurter på trettio sekunder vardera.
Veckan börjar inte bra. Årets första halsont kom tidigt i år. Med en rejält rivig hals blir det naturligtvis svårt att träna ute i inledningen av veckan i alla fall, får se vart det tar vägen. Men helt träningsfritt blir det naturligtvis inte även om träningen inte blir högintensiv.
Förkylningen bröt ut på riktigt natt till tisdag. Eftersom jag hade ett besök inplanerat på jobbet så gick jag dit, men efter lunch fick jag nog. Med frossa och rinnande näsa begav jag mig hemåt för att träna istället...nä! Naturligtvis blev det ingen träning utan honungs te och Alvedon resten av dagen. Natten till onsdag var inte rolig. Svårt att sova på grund av febern och frossan. Hela onsdagen var som ett töcken, dåsade och sov, frös och svettades. Natten till torsdag och hela förmiddagen var lika dan. Men på eftermiddagen så släpper så äntligen febern. Efter en härlig dusch och lite käk så kände jag mig som en ny människa. Men någon träning var det fortfarande inte frågan om. Fredag morgon och jag känner mig riktigt pigg, skall jag gå på jobbet tro? Njä, jag är fortfarande snuvig men mycket piggare. Beslutar mig för att göra ett försök att träna i alla fall nu när febern har släppt. Passet är veckans första och är ett EB 2x20Min. Passet går bra, visst pulsen är hög men det borde den vara efter det som varit. Men det kändes bra att vara igång igen.
Lördags morgon går jag upp tidigt för att köra det andra EB 2x20Mi passet. Nu kändes det tyngre än igår men jag fixade passet i alla fall. Efter passet fick det bli teve soffan resten av dagen, det var ju störtlopp från Wengen och skidskytte hela dagen.
Sista passet för veckan är ett G1 pass på tre timmar. Passet innehåller även ett EB på tjugo minuter och fem stycken maxspurter på trettio sekunder varder. Vädret är soligt och fint, under natten har det frusit på och det är fortfarande minusgrader när jag ger mig iväg på min runda. Dagens runda blev det Nishikin som fick bli träningspolare. Grusvägarna runtomkring är helt perfekta och rundan blev runt på Glaskogens naturreservat. När jag kommer hem så kändes det som om tjugan blev lite klen, men vid närmare granskning så blev den helt perfekt. Eftersom veckan varit som den varit så är jag trots allt nöjd med träningen. Viloveckan som det skulle ha varit fick utnyttjas till att bota förkylning och feber. Men allt är inte negativt, jag tränade i alla fall inte mera än vad jag skulle gjort utan det blev bara de planerade passen. Värre blir det nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar