måndag 16 mars 2020

Vecka 11 & Träningsvecka 12 säsongen 2020

Tredje veckan i rad med EB 20x20 min över och under tröskeln och naturligtvis skall dessa också avslutas med ett "S". Men det är också sista veckan på ett tag i alla fall som de här skall köras. Den här veckan innehåller också två stycken TB=Tabata pass och ett G1 på fem timmar, en timma mer än förra veckan. Ja det här blir nog en riktigt jobbig vecka.
Startar veckan på måndag med ett EB 2x20 min över och under tröskeln. Lite surt att sitta inne och träna idag eftersom eftermiddagssolens strålar strömmar in i träningsrummet. Man blir allt bra sugen på att köra ute i stället för att krypa ner i källaren. Men snart är man igång med träningen och passet flyter trots allt rätt så bra hela tiden. Men den där "S" intervallen blir bara en minut idag igen. Efter träningen så tänker jag att i morgon byter jag bort ett EB inomhus mot ett utomhus pass i ställen.
Tisdag och idag har jag bestämt mig för att köra ute istället, vad händer då? Regn och rusk, +2º och blåst😡. Men nä, det får ändå bli ute idag jag vill ha frisk luft. Sagt och gjort jag sticker iväg på en runda runt Köla. En runda som brukar ta ungefär lika lång tid som ett EB inomhuspass. Passet fick bli lite improviserat men jag fick i alla fall ihop 1x20 min plus 2x10 min på EB. Lite längre intervaller än vad jag skulle kört om jag kört inomhus men det gör inget. Det är lite skillnad på att köra EB ute så på slutet var benen riktigt tunga. Trots regn, blåst och stumma ben så var det riktigt skönt att få vara ute en vardag och cykla.
Onsdag och äntligen så skiner solen när jag kommer hem från jobbet. Det får bli ett nytt pass ute i stället för att tugga på monarken i källaren. Körde inte den där över och under tröskelpasset utan det fick bli ett lite annorlunda EB pass i stället. Cyklade runt Finnskogen och passade då på att köra 2x20 minuter på tröskel och 2x10 minuters på G2. Ett riktigt trevligt pass som kördes mestadels i solsken och torra fina vägar.
Idag torsdag är jag tillbaka inomhus igen. Inga märkvärdigheter egentligen. Eftersom jag har några korta pass som skall köras den här veckan också så går det bra. De korta passen är tre stycken TB=Tabata pass. Ett sav dessa körde jag på torsdag när jag kommit hem från jobbet. Energin i passet var bra tycker jag, kanske blev jag lite påverkad av att ha kunnat vara ute och kört några dagar.
Fredagens Tabata pass blev trots slutet på veckan det absolut bästa TB passet i år. Den sista intervallen räckte krafterna inte riktigt till men det är ju det som är meningen, man ska ju inte klara hålla ut den sista. Jag är riktigt nöjd med veckan så långt men nu återstår det långa passet.
Lördag morgon och temperaturmätaren står på -9ºc. Men herre min skapare hur jävla länge skall det här hålla på? Det fick bli lite andra aktiviteter på förmiddagen innan jag ändå beslöt mig för att dra iväg på veckans distanspass. Ett fem timmar långt G1 pass med inslag av både maxspurter som tröskel tjugor. Blev väldigt mycket grusväg, och väldigt kuperat. Inga jättelånga backar men riktigt branta och korta. Under dagen så steg i alla fall temperaturen till någon plus grad. Passet gick riktigt bra och jag är i det stora hela nöjd med hur det utvecklade sig till att bli en skön dag ute i solen.
I slutet av veckan kom också ett ganska så väntad och klok uppmaning från cykelförbundet.

Med anledning av nya coronaviruset (COVID-19) uppdaterar Svenska Cykelförbundet löpande information om nya riktlinjer och rekommendationer från UCI, RF och Folkhälsomyndigheten. Riktlinjerna berör både enskilda cyklister, tävlingscyklister, förbundskaptener och arrangörer av tävlingar."Vi uppmanar arrangörer av SWE Cup landsväg och MTB att ställa in, eller hitta alternativa datum för premiärerna av cuperna i april. Arrangörer av SWE Cuptävlingar i maj bör ta höjd för att förbudet kan förlängas men invänta SCF:s beslut om eventuell förlängning den 20 april."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar