lördag 28 mars 2020

Vecka 13 & Träningsvecka 14 säsongen 2020

Den här vecka är det mycket mera varierande träning än vad förra veckan bjöd på. Förra veckan innehöll ju fem pass, och alla såg helt likadana ut. Den här veckan är det fyra pass. Det är ett G2 3.00.00 ¤5ST (TEMPOCYKEL) ett Fart x 3 och två pass med TB=Tabata.
Börjar faktiskt veckan med en vad jag kallar nöjestripp runt Köla. För första gången i år blir det på landsvägsracern. Det skulle däremot visa sig bli en blåsig och kall runda. Dessutom så fick jag problem med wattmätaren efter halva rundan. Nu spelade det inte så stor roll eftersom jag inte körde något direkt pass utan bara cyklade.
Idag tisdag så körde jag ett tabatta pass i stället för att köra ett utepass. Skönt att vara inomhus när det är såpass kallt ute, känns nästan som om det skulle börja snöa när som helst. Tabatapasset gick hyggligt bra i alla fall. Det är skönt att ha möjlighet att kunna köra både inne och ute.
Onsdag så tar jag fram landsvägsracern igen. Körde veckans fartpass som skulle köras x3. Det innebär att man efter uppvärmning skall köra på max i en minut och återhämtning i tio minuter. Det här upprepas tre gånger, och efter tredje så kör man femton minuter återhämtning. Efter återhämtningen så skall man maxa i 20 sekunder och återhämta sig i 40 sekunder. Samma här. efter tredje gången så är det femton minuters återhämtning. Sedan är det bara tre gånger 40/20 kvar. Alltså man maxar i 40 sekunder och återhämtar sig i 20 sekunder. Körde passet runt ett blåsigt och kyligt Köla. Passet gick alldeles utmärkt att genomföra men det var jobbigt. Helvete vad lång en minut är egentligen, den sista minuten var riktigt jobbig. Att maxa i tjugo sekunder går ju bra men fyrtio sekunder det är inte roligt alltså, speciellt den andra och tredje intervallen. Man hinner inte återhämta sig speciellt mycket på tjugo sekunder. Men som sagt var, jag överlevde och mår efter omständigheterna bara bra.
Torsdag och jag känner mig trött och sliten, kanske borde jag vila? Jag har ju egentligen bara två pass kvar den här veckan så en vilodag idag skulle ju vara bra, så det får bli så.
På fredag när jag kommit hem från jobbet så körde jag veckans andra TB=Tabata pass. Idag tog jag det lite lugnare från början. Det funkade bättre för nu orkade jag åtminstone sju och en halv intervaller.
På lördag skulle jag ha varit i Motala och kört årets första (PRIO) pass med Team Idrottslabbet Linköping. Men på torsdagen så tog jag beslutet att inte åka dit för att köra träningen. Detta på grund av den rådande situation som vi har i världen med Covid-19. På fredags kvällen så var evenemanget i Motala struket och gjorde att mitt val kändes ännu bättre. Träning blev det ändå. Jag och Jakob körde ett rakt G2 pass på tre timmar. Med ett rakt pass menar jag att det var helt fritt från andra inslag, inga intervaller eller något annat. Vi körde tio minuter vardera så det blev lite variation i alla fall. Mötte Jakob nere i Sulvik och vi körde Glava sidan först. Ner till Skassås bron var det en härlig medvind. Men vi skall ju upp tillbaka till Arvika efter Skassås och det var inte lika trevligt. En stundtals riktigt hård motvind gjorde livet surt för oss. Men vi kämpade på upp till Arvika och vidare upp till Ottebol. Här stannade vi till och pratade lite innan våra vägar skiljdes. Jakob åkte tillbaka ner till Arvika och jag fortsatte hem till Åmotfors, Ett trevligt pass med Jakob är aldrig fel, och det här passet var inget undantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar