söndag 8 mars 2020

Vecka 10 & Träningsvecka 11 säsongen 2020

Träningsveckorna rullar på och vi är nu framme i vecka elva. Den här veckan är mycket likt förra veckans träning men den ökas på med lite över en timmes mängd. Tre stycken EB 2x20 Min &+S sedan är det två stycken TB=Tabata och ett G1 pass som är fyra timmar långt.
Börjar veckan med ett EB 2x20 min över och under tröskel pass. Gick ut lite hårdare än vanligt idag och höll väldigt bra första tjugan. Fick lite kämpigare på den andra tjugan och då först och främst de sista trettio sekunders intervallerna. Dom avslutande 10x15/15 sekunderna gick bättre. Sedan var det så dags för den förhatliga "S" intervallen. Tänkte köra den på mycket lägre kadens först, men om bestämde mig. Körde den på hundra kadens men på ca. 30-35% över tröskeln. Visst, det gick bättre än tidigare försök, men jag klarade inte nittio sekunder men nästan. Fick ge mig vid åttioen sekunder!! förargligt? ja, jo visst men ett steg framåt i alla fall.
För att få lite variation under veckan och för att jag skall orka så tog jag ett kortare pass på tisdagen. Jag har ju två TB=Tabata pass att kasta in under vecka, så det fick bli ett av dom. För första gången på riktigt länge så kändes TB passet riktigt bra. De tre första, ja nästan fyra intervallerna höll jag ut bra hela tiden. Men de resterande så orkade inte riktigt hålla kadensen uppe igenom hela intervallen. Jag överlevde och körde på det näst bästa siffrorna för året.
Veckans andra EB 2x20 min över och under tröskeln gick förhållandevis bra. Visst några watt lägre än om på måndag men en hel del över mitt tröskelvärde i alla fall. Men den där "S" intervallen blir jag inte klok på. Idag försökte jag att lägga på lite mer än på måndagens pass, bara ca 10-15 watt mer. Vad händer då? Jo, knappt sextio sekunder står jag ut, sedan är det kört. Jag har en chans kvar den här veckan att övervinna detta psykologiska spöket.
Torsdag och idag skall jag fa'n klara av de där nittio sekunderna som "S" intervallen kräver. Började med att försöka hålla mig mitt i mitt wattfönster på både uppvärmningen och den första intervallen. Den första intervallen är ju på fem minuter för att man sedan går över till trettio sekunders intervaller och avsluta tjugan med femton sekunder intervaller. Den första tjugan går riktigt bra och jag känner mig pigg. Den andra lika så, visst pulsen är något högre på den andra men det skall den också vara. Så kommer då den där intervallen som jag hatar. Jag höjer kadensen till hundra och ökar belastningen till tjugoen procent över min tröskel. I början känns det bra och snart har det gått en minut. Den här gången skall det bara gå, och plötsligt så har jag faktiskt kört i nittio sekunder! Äntligen! Okej det var ju inget att skryta om egentligen eftersom effekten inte var vad den borde ha varit, men jag klarade i alla fall nittio sekunder på 21% vilket i alla fall är en början. Kanske kan jag utifrån detta kunna lägga på några procent till nästa gång jag skall köra EB 2x20 min &+S.
Fredags nöjet på Solliden förutom att välkomna tjänstefolket som skall tjänstgöra under helgen var att köra ett TB=Tabata pass. Ja det där med tjänstefolket var kanske lite överdrivet men Tabata passet var verkligt. Riktigt bra pass om jag får säga det själv. Det var lite bättre än det jag körde tidigare i veckan och då var ju det ganska bra, så jag är i stort sett nöjd. Nu återstår det långa passet på fyra timmar.
På lördagen cyklade jag ner till Ottebol för att möta upp Jakob. Vi skall cykla en gemensam tur på fyra timmar. Vi tar oss ut mot  61an och ner till Spekekorset. Därifrån kör vi upp till Gunnarskog. Vi försöker att hålla ett jämnt tempo så att även pulsen är jämn. För de första 45 minuterna skall pulsen  ligga 5% över Aerob tröskel(detta för att tömma kroppen på lättillgängligt blodsocker). Efter detta så kör vi i över en timma på G1. Vi tar oss över Bergatorp och ner till Ås. Över 61an vid Nordbykorset och vidare mot Adolfsfors innan den första maxspurten på trettio sekunder skall köras. Det skall köra fem stycken sådana intervaller och vi kör dom var tionde minut. Från Adolfsfors tar vi oss upp till Korterud och mot Koppom. Precis när vi kör ut ur Koppom så kör vi sista maxspurten. Nu återstår det bara två stycken tjugo minuters tröskelintervaller. Vi tar vägen över Bodafjället ner mot Sulvik och hinner faktiskt köra den första tjugan lagom tills vi skall skiljas åt nere i Jössefors. Jakob fortsätter ner till Arvika och jag svänger upp mot Ottebol. Där startar den andra tjugan. Men den blir inte bra, jag är i det närmaste helt tom på energi och får inte upp effekten. Intervallen blev som den blev och det var riktigt skönt att komma hem igen efter en något kylslagen runda på fyra timmar. En tung vecka är till ända, men det kommer fler😃.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera