lördag 21 mars 2020

Vecka 12 & Träningsvecka 13 säsongen 2020

Söndagen den 15 mars.
Förra veckan kom ju en rekommendation från SCF gällande COVID-19, vilket jag tycker är riktigt bra. Man kan inte vara så egoistisk att man bara tänker på sig själv och sina egna nöjen. Personligen är jag inte oroad om jag skulle bli smittad. Vad som skulle vara det värre är om man skulle smitta någon äldre eller någon med dåligt immunförsvar. Att någon eventuellt sedan skulle kunna dö på grund av att jag varit oaktsam eller egoistisk tror jag inte jag skulle kunna leva med. Därför tror jag att det är viktigt att vi alla gör vad vi kan för att bromsa spridningen.
SCF är tydliga, mindre tydliga är regeringen som tydligen är helt handlingsförlamade. Totalt utan empati för äldre eller multisjuka. I Sverige står alla gränser helt öppna för både kriminella och COVID-19, det är en fin tradition som vi skall vara rädda om. Vi kanske kan blunda🙈 och hoppas att det går över av sig själv, eller att någon annan löser problemet😵.

Onsdagen den 18 mars.
Märkligt efter flera veckor och när snart sagt hela omvärlden stänger skolor och gränser så ser det ut som om svenska regeringen äntligen får tummen ut ur arslet. Men det har tydligen inte varit lätt. Man kan ju likna det lite vid moment 22, alla har suttit på varandras tumme och ingen vill resa sig. Kanske vore det lika bra att de suttit kvar för nu tror jag faktiskt att de skitit ner sig istället.

Träningen den här veckan är meningen att köras utomhus! dessutom skall dom köras på tempocykeln!🚲jag säger bara en sak..HÄRLIGT!😊 Vad är det som skall köras då? jo fem stycken G1 2:00:00 på tempocykel. Alltså, grundläggande distansträning i två timmar på tempocykeln, rena viloveckan eller?
Måndagen börjar med ett G1 pass på just tempocykeln. Fint väder och två timmar i lagom tempo runt både Ränken och Köla. En nätt liten runda på 64 km. Härligt att äntligen få ta ut tempocykeln igen, nu känns det som om det är vår på riktigt. I rena euforin över att få köra på tempocykeln så blev naturligtvis passet lite i överkant av vad det skulle ha varit, men det kommer säkert att lugna sig vad det lider.
På tisdags morgon när jag reser till jobbet så regnar det. Under dagen så upphörde regnet och solen tittar faktiskt fram. Slutade lite tidigare från jobbet för att hinna med en två timmars runda innan mörkret. Blev en lite längre tur idag än igår, men ändå på två timmar. Dagens runda gick runt Skillingmark och var betydligt blåsigare än gårdagens pass.
Onsdagens G1 pass körde jag mot Vännacka. En sträcka som är öppet och för dagen också väldigt blåsig. Vinden kom mestadels från min högra sida och emellanåt med ganska hårda kastvindar. Att köra med högprofilshjul i sådan blåst är en utmaning. Känner också att jag börjar bli lite sliten i både nacken och övriga kroppen efter tre dagar med G1 a' två timmar styck.
Torsdagens träning blev en repris på tisdagens pass vad det gäller runda. I ett ganska så behagligt vår väder körde jag runt Skillingmark. I dikena blommar tussilagon för fullt och på ett av många hyggen efter vägen gick en höggravid älgko och betade. Passet blev ungefär som tidigare pass den här veckan, lite över G1 tempo.
Fredag och veckans sista pass. Slutar lite tidigare från jobbet idag för att hinna med att köra runt Finnskogen. Passet blev lite längre än två timmar men det var också meningen med själva valet av runda. Det har blåst en del under veckan, men jag har haft turen att ha medvind sista milen alla dagarna. Eftersom jag skulle köra runt Finnskogen idag och vet att de sista trettiofem kilometrarna går över öppna landskap så tittade jag en extra gång vart det blåste ifrån. Tyvärr så blåste det inte åt samma håll i Vännacka som i Åmotfors varpå jag fick världens motvind hemåt. Nu spelar inte det någon större roll, man kör det man har i alla fall. Själva passet blev mera ett G2 på två timmar än ett G1. Det har förresten alla andra pass också blivit den här veckan, men det här var lite mera än de andra dagarna. En härlig träningsvecka är över och nästa vecka kommer inte att innehålla lika många timmars träning som den här veckan har haft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar