tisdag 14 april 2020

Vecka 15 & Träningsvecka 16 säsongen 2020

Nu är den här! Sista träningsveckan av de sexton som jag planerat för. Nästa helg skulle jag ha varit på idrottslabbet i Linköping för uppföljningstester och dessutom gjort tävlingspremiär i Östgötaloppet. Nu blev det ingenting av något av delarna utan man får planera om lite. Det är ju inga problem egentligen utan bara att gilla läget.
Den sista träningsveckan är inget undantag mot de senaste veckornas träning. Det är ett Fart x 5 två TB=Tabata och ett G2 på tre timmar. Det är ju så de sista veckorna innan tävling har sett ut, och jag kör på som om det skulle bli tävling fast att jag vet att det inte blir. 
Måndagens träning blev Fart x 5. Passet körde jag runt Skillingmark i ett riktigt fint vårväder. Det blåste visserligen ganska så hår men annars var det riktigt gött.
Tisdagen så tänkte jag försöka få med Annika ut på en runda i solen. Men hon tyckte att det blåste alldeles för hårt. Därför fick jag byta inriktning på träningen och ta ett inomhus pass istället. Körde det ena av veckans två TB=Tabata pass. Passet gick väl så där. Känns som om man blivit svagare och inte lika uthållig längre.
På skärtorsdagen körde jag ute igen. Blåsigt? ja, men ändå skönt att kunna vara ute igen. Början på träningen, den första timman gick bra. Men känslan som jag fick på senaste TB= Tabata passet återkom. Kändes som om energin försvann ur kroppen mer och mer ju längre passet varade. När jag kom hem så såg jag också att siffrorna sa samma sak, vad det beror på vet jag inte ännu, men en sak kan ju vara att man är gammal.
Långfredagen tog jag en cykeltur utan egentliga mål, bara att cykla. Det slutade med en runda på 145 km i ett hyggligt vårväder ändå. Lite småkyligt i blåsten men helt okej. Det sista passet för den här sexton veckors träningsprogrammet är nu ett TB=Tabata pass. Men eftersom det nu är som det är med tävlingar och så just nu så tar jag en lite längre vila under påsken istället. Får göra en omstart nästa vecka.

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar