söndag 26 april 2020

Vecka 17 & Träningsvecka 18 säsongen 2020

Eftersom säsongen är som den är med covid-19 så är det bara att se tiden an. Träningen blir än så länge mållös och eftersom jag nu kört i sjutton veckor så börjar jag helt enkelt om från träningsvecka ett. Jag väljer att kalla denna vecka för träningsvecka arton och kommer inte att köra så mycket på monarken utan kör träningen i möjligaste mån ute. Jag kommer heller inte att köra strikt efter träningsprogrammet. Detta av den enkla anledningen att jag egentligen behöver mera av långa intervaller än korta. Så det blir nog mycket tempo cykel istället för monark träning framöver.
Söndagen startade jag träningsveckan med att bara ta en runda. Inga intervaller, spurter eller något annat än att bara njuta av cykelrundan. Det blev en runda på 120 km i ett strålande vårväder.
Måndagen den 20 april kom så beslutet som man egentligen visste skulle komma från SCF.

Svenska Cykelförbundets styrelse har beslutat att förlänga stängningen av den nationella tävlingsverksamheten i ytterligare en månad. Det innebär att det fortsatt råder totalt tävlingsstopp för alla typer av nationella cykeltävlingar, samt stopp för klubb- och distriktstävlingar till och med den 31 maj. Restriktionerna gäller även landslagssammankomster och läger i landslagsregi.
Styrelsen återkommer med besked om tiden efter 31 maj senast den 20 maj 2020.

UCI har sedan tidigare förlängt tävlingsstoppet i den internationella tävlingskalendern till 1 juli 2020 och för World tour-event till den 1 augusti. Förbundsstyrelsen väljer ändå att införa restriktioner månadsvis. Detta för att inte stänga dörren till den nationella tävlingssäsongen helt – ifall regeringen lättar på nuvarande restriktioner om sammankomster med fler än 50 personer.

Förbundsstyrelsen resonerar att man kan komma att lätta på restriktionerna successivt – beroende på hur regeringen och Folkhälsomyndigheten agerar framåt. Det skulle kunna innebära att man i första hand lättar på restriktionerna för klubbar och distrikt, för att successivt öppna den nationella tävlingskalendern. Under nuvarande förhållanden råder dock fortsatt tävlingsförbud till och med den 31 maj. Och förbundsstyrelsen återkommer med besked för tiden efter 31 maj – senast den 20 maj.

Efter detta besked så tog jag en sväng på cykeln tillsammans med frugan. Det var förövrigt hennes första tur ute på landsvägsracern för året. För min del blev det också en premiär, kortbyxe premiär. Vi körde en sväng på dryga fyra mil i ett trevligt prat tempo. Våren tycks ha kommit på riktigt och träffat alla, även bilisterna. Det var riktigt längesedan som jag blivit så positivt överraskad över hur trevliga och försiktiga bilisterna var idag.
Tisdagens träning blev ett EB 2x20min. Nu när vädret är så fint så kör jag utomhus så mycket som möjligt. Därför så kördes dagens pass på tempocykeln. Ett pass som jag är riktigt nöjd med. Jag körde runt Finnskogen och båda tjugorna blev riktigt bra. Den första låg 23watt över tröskeln och den andra låg 21watt över. För andra träningen i rad så fungerade också wattpedalerna, kanske blev problemet löst när jag satte i större batteri.
Onsdagens träning blev också ett EB 2x20min på tempocykeln. Idag blåste det mera än igår men å andra sidan var det lite varmare. Härligt att äntligen få köra i kortbyxor. Passet gick bra, okej lite sämre än gårdagen pass. Men fullt godkänt tycker jag ändå. Första tjugan låg 4watt under gårdagens första tjuga och den andra låg också 4watt under gårdagens andra tjuga. Det tyder väl på att jag var lite trött sedan gårdagens pass.
Torsdag blev det en vilodag men på fredag så körde jag igen. Flexade ut två timmar tidigare från jobbet och körde ett G2 pass på tre timmer. Körde runt Skillingmark och Finnskogen. Idag var det inte lika varmt som de senaste dagarna, dessutom var det mycket blåsigare också.
Lördag blev en helt annorlunda dag. Eftersom Annika är ledig hela helgen och vi inte har några tävlingar att köra så ville vi göra något tillsammans. Det blev en dag fylld med upplevelser. Vi var och tittade på Skansen Hultet, Klôftasspräcka och Jättefoten(Ränkesnipan.
Söndag startade med att jag körde ett EB 2x20min på tempocykeln. Körde runt Köla även den här gången. Efter att jag kommit hem och duschat så var det bara att byta cykel. Det blev ytterligare en runda runt Köla, men den här gången på cross cykeln och tillsammans med Annika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar