söndag 5 april 2020

Vecka 14 & Träningsvecka 15 säsongen 2020

Den här veckan är nästan helt likt förra veckans träning. Den här veckans pass är ett G2 3.00.00 ¤5ST (TEMPOCYKEL) ett Fart x 4 och två pass med TB=Tabata. Alltså skillnaden är inte så stor, nästan ingen alls faktiskt. Förutom att intervallerna i fartpasset har utökats med en intervall i alla delarna.
Idag måndagen den 30e mars tror jag att vintern har återkommit. När man sitter inne och tittar ut genom fönstret så ser ju vädret riktigt lockande ut. Solen skiner och det ser så varmt och skönt ut. Värre är det när man sticker ut näsan utanför dörren. Nordanvinden gör att det är surt och kallt i luften. Förutom att man höll på att blåsa av cykeln i kastvindarna så gick väl träningen hyggligt i alla fall. Kände mig sliten i både kropp och knopp idag. Får väl se om det blir en vilodag i morgon eller om det blir inomhusträning.
Det blev uteträning idag också. Dock inte någon cykelträning precis. Har länge haft ett sådant där projekt som man bara går och våndas över och mår lite dåligt av att inte komma igång med. Ett sådant projekt tog vi hand om igår. Själva projektet bestod av att frakta bort en stor komposthög som vi haft på tomten. Men efter att ha kört bort ett tjugotal skottkärrelass(vardera) och hållit på i tre timmar så är det inte mycket kvar. Men jädrar vilken träningsvärk det blev, och en värkande rygg.
Onsdag och cykelträning igen. Visserligen ett kort pass, men ändå. Jag har ju två TB=Tabata pass att köra och ute blåser det fortfarande sura nordanvindar så ett inomhuspass passar bra. Passet blev väl så där, ganska okej för mig men inget märkvärdigt. Som sig bör var ju sista intervallen riktigt jävlig och jag höll väl ut i 15-16 sekunder innan kadensen sjönk till under 100.

Vätternrundan 2020 är inställt!
Idag torsdagen den 2a april kom beslutet som alla väntat på men ändå in i det sista hoppat slippa höra. Vätternrundan 2020 är inställt! Enligt min mening så är beslutet helt riktigt. Som jag tidigare har skrivit så kan man inte bara tänka på sig själv. Att den Svenska regeringen är mer handlingsförlamade än vad idrottsrörelsen är har jag också tidigare skrivit om. Detta blir ju ännu mer bekräftat nu, eftersom snart sagt alla andra länder undrar vad man håller på med i Sverige. Men det är kanske inte helt osannolikt att de alla ingår i trögfattarföreningen.

Träningen tog jag ledigt från på torsdagen. Ute var det ju ett hemskt väder med storm, åska och hagel, så det fick bli lite andra aktiviteter hemma istället.
På fredag såg ju vädret mycket bättre ut, i alla fall när jag tittar ut genom fönstret. Därför så beslutade jag mig för att flexa ut lite tidigare från jobbet. När jag drog iväg så sken solen och det var inte mycket till vind. Efter ca två mil, ja nästan uppe vid Gränsjön så kom snön! Det snöade ganska intensivt men som tur var inte så länge. Nä istället blåste det upp till en minde storm. Fick stå upp och cykla utför! Men inte heller stormen varade så länge. Den slutade lagom till backen upp till Mörtnäs började. Tro det eller ej men mitt i backen börjar det hagla! Det haglar så mycket så det lägger sig på vägen som en vit hinna av små is kulor. På väg utför Mörtnäs slutar det dock och allt går också mycket lättare. Det känns nästan som om jag fått medvind! Mycket riktigt, när jag kommer ner till Vännacka så ser jag att vimplarna står rakt ut mot Årjäng. När jag kommer ut på de öppna fälten så blir jag varse att det blåser hårt. Efter Vännacka på väg hem igen så upprepar sig vädret fast med ett undantag. Solen bytte plats med hagelskuren. Efter tre timmars cyklande så var jag åter hemma i Åmotfors och Solliden igen. Trots det ombytliga april vädret så var det en skön tur.
Lördagen startade med det återstående TB=Tabata passet för veckan. Efter passet så blir det lite käk och vila innan jag beger mig ut på en distanstur i blåsten. Emellanåt så blåser det riktigt hårt. Men det är inte blåsten som får mig mest upprörd idag utan två helt andra upplevelser. Den ena händer uppe i Allstakan. Jag ser på håll att jag kommer att möta fyra bilar som ligger på rad. Plötsligt så viker bil nummer två ut och kör om den första bilen fast än att han ser att jag kommer i möte. Det är bara några millimeter som skiljer mig  från en frontalkrock och en säker död. Den andra händelsen sker nere i Jössefors. Samma här, jag ser några bilar som kommer i möte. Precis i det samma jag möter en bil så kommer det en bakifrån och kör om mig. Han är så pass nära att han touchar i min vänstra ärm. Två gånger på samma runda med sådana upplevelser är inte trevligt. Jag har fortfarande kvar minnet från Gottne i huvudet och tycker att det är otrevligt när bilar kör om mig. Kommer de så nära som den idag, ja då blir man inte ens förbannad. Nä mera glad att man fortfarande lever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar