lördag 18 april 2020

Vecka 16 & Träningsvecka 17 säsongen 2020

Blir spännande att se hur det kommer att bli framöver. Den 20e april kommer ju SCF med ny information om hur vi skall förhålla oss till den situation som vi befinner oss i. Det är ju av förklarliga själ svårt att planera säsongen när man inte vet någonting om morgondagen. Målsättningen med träningen blir därför lite flytande men jag väljer ändå att starta om från början igen. Sedan får vi se hur det blir, det är ju bara att revidera planerna när och om det kommer nya direktiv.
Vad blir det för träning då? Ja, det blir ju en omstart på vecka ett egentligen. Veckan innehåller tre stycken pass med EB 2x20Min och ett distanspass G1-3:00:00 ¤5st.
Måndagen tillhör ju påskveckan så jag börjar träningsveckan med en vilodag. På tisdag så kör jag ett av EB 2x20Min passen. När jag körde de här passen den första träningsveckan så körde de inomhus på monarken. Den här gången körde passet utomhus och på tempocykeln. Visst är det svårare att hålla ett jämnt tryck, mycket svårare än inne men det funkar bra ändå. När träningen är över och jag är hemma igen så kollar jag hur intervallerna har gått. Intervallerna är ju som sagt var lite ojämna men medelvärdet på dom ligger inte nämnvärt sämre än när man kör inomhus. Slutet på dagens runda så kom det lite regn, men det var så lite så att jag hann inte bli blöt innan jag var klar med träningen.
Onsdagens runda blev en repris på tisdagens träning. Det blåst ganska så mycket mera idag än igår, men å andra sidan så var det så pass varmt så men inte behövde benvärmare utan klarade sig med halv ben. Träningen flöt på bra. Men ett irritationsmoment kunde jag ha varit utan. Mina Vector pedaler började krångla igen. Ena stunden visade de på noll Watt, bara för att i nästa visa över 3000 Watt. Detta gör ju att det är svårt att veta om man ligger rätt eller inte. Jag har testat med bara ett batteri tidigare i stället för två som det egentligen skall vara. Det fungerade bra den gången så jag skall testa igen får jag se om det löser problemet, annars får jag nog skicka in pedalerna igen. Eftersom träningen oftast grundar sig på Wattsiffror så är man ju beroende av att det fungerar som det ska.
Till dagens träning så hade jag bytt batteri. Batteriet till höger är ett CR1/3N och ersätter två stycken LR44 batterier. Vad vitsen skall vara med två batteri fattar jag inte men okej problem är till för att lösas och för min del så funkade min lösning i alla fall på dagens träning. Vi får se om problemet återkommer eller om det här är löst med så enkla medel som att använda ett batteri i stället för två.
Träningen idag var veckans tredje och sista EB 2x20Min. Själva tiden blev lite längre än vad ett sånt pass brukar vara men det berodde på att jag körde ute och runt Skillingmark. Körde även dagens EB pass på tempocykeln, vilket kändes si så där. Det är svårt att hålla något jämt tryck. Antingen är det för mycket eller så är det för lite.
Lördagens distanspass kördes i Kil. Körde ihop med Bengt A och Anders N. Det blev en lång runda på 125 kilometer och fyra timmar och trettio minuter. Blåsigt i början och på slutet annars riktigt bra cykel väder. Färden gick från Kil och upp via Mårbacka till Sunne. Över Munkforshöjden och via banvallen till Forshaga och tillbaka till Kil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar