lördag 13 juni 2020

Vecka 24 & Träningsvecka 25 säsongen 2020

Äntligen är alla tre veckorna med KI-Kort pass över. Det skall bli riktigt roligt att få köra något annat ett tag. Veckan som kommer nu är ju mycket lugnare och innehåller endast tre pass. Det är två stycken EB 2x20min och ett tre timmar långt G1 pass. Det låter kanske inte så jobbigt? Nä det är det kanske inte heller, om man bortser från att G1 passet innehåller lite mera än att åka runt och glida. För under de tre timmar som passet varar så skall man köra 5 st maxspurter på trettio sekunder vardera, under andra och tredje timmen. Dessutom 1x20min EB någon gång under de sista nittio minuterna, men inte de sista tjugo minuterna, för dom ska vara lugna. 
Blir lite spännande och se hur kroppen reagerar nu när jag har vilat från cykel hela helgen. Egentligen så var det ju en helt perfekt helg att låta cykeln stå, för det både blåste och regnade och stundtals riktigt hårt.
Måndag och jag drar iväg direkt efter jobbet på ett G1 pass. Lite kyligt i luften efter helgens regnade, men det är torrt och fint på vägen. De första 45 minuterna skall pulsen ligga 5% över aerob tröskel och det funkade bra. Jag kom tjugofem kilometer på uppvärmningen innan jag kunde slå av på farten och köra i G1 tempo. Efter ett tag så kommer de fem maxspurterna, de kommer med jämna mellanrum och alla fem är faktiskt klara när jag kom till Vännacka. Tycker att spurterna gick bra och jag är nöjd med dom. Efter tio minuter med G1 tempo så är det dags för EB intervallen. Jag får köra den både där det går brant utför och uppför vilket gör att det är svårt att hålla rätt tryck. Men känslan är att jag klarar av att ligga i zonen. Efter tre timmar+ är jag hemma igen. Nöjd över träningen men jag är nog lika sliten och trött som vanligt.
Tisdag fick det bli en vilodag, veckan skall ju vara relativ lugn och då får man försöka följa det. Det blev lite andra grejer som blev fixade i stället.
Onsdag och det är sommarväder igen. Idag tar jag fram tempocykeln för ett pass. Veckan innehåller ju två stycken EB 2x20min och då passar det bra med tempohojen. Kör iväg mot Koppom för att senare vika av över Köla hade jag tänkt. Men den första tjugan låg så till att när jag kom fram till Koppom så återstod nästan halva tjugan. Jag väljer därför att köra vidare mot Järnskogs kyrka. Där svänger jag mot Skillingmark men tar snart av mot Beted och upp mot Järnskogs kyrka igen, just då är första tjugan slut. Rullar sedan vidare igenom Koppom och mot nya bron mot Köla. Nästan vid bron just som jag skall korsa vägen och ta av mot Köla så startar den andra tjugan. Har egentligen inga större bekymmer att hålla wattsiffrorna uppe mera än i några utförskörningar. Båda tjugorna landar på +25 watt över min tröskel vilket jag är mer än nöjd med.
Torsdag blev en vilodag från cykeln. Vi har några projekt här hemma som vi kan ta tag i nu när det finns tid. Ett är att försöka iordningställa en gammal uteplats på baksidan huset, så där tillbringade jag torsdagskvällen istället.
Fredag och sista arbetsdagen för veckan. Jobbade nästan full tid idag. Det som är kvar är ju veckans andra EB 2x20min. Jag tar en lite längre tur idag än vad jag egentligen behöver för att köra det återstående EB passet. I dag så körde jag runt Skillingmark, en sträcka på drygt 63 km och ganska så kuperat. Idag går det tungt, riktigt tungt. Vet egentligen inte varför för i förrgår kändes allting jättebra. Den första tjugan går i alla fall bra, men den andra är snudd på katastrof.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar