måndag 22 juni 2020

Vecka 25 & Träningsvecka 26 säsongen 2020


Avslutade förra veckan med ett lugnt pass runt Skillingmark med frugan. Riktigt varmt och skönt och en välbehövlig vila från grävning på tomten.
Det som egentligen betraktas som "vilovecka" är över så nu blir det lite tuffare igen. Veckans pass är ett G1 på tre timmar. Den här gången med två EB 20min och fem stycken maxspurter på trettio sekunder. Veckan ökar också på EB 2x20min passen till tre stycken En liten skillnad mot förra veckan. Tre minuter efter sista tjugan så skall den här veckans EB 2x20min innehålla en intervall på 60 % över EB-effekt till utmattning. Du skall välja effekt så att du orkar minst 90sek. Men går du över tre minuter skall du öka effekt till nästa pass. Veckan skall även innehålla ett TB=Tabata pass.
Den här veckan är körig på alla sätt och vis. En leverans från granngården väntas. Dessutom så bör det komma en leverans med byggmaterial från XL-HAL. Träningen skall hinnas med och några andra projekt så det är tur att man är ledig på fredag.
Måndagens träning i ett härligt sommarväder. Nästan 30Cº och i stort sett vindstilla när jag ger mig ut på veckans första EB 2x20min+S. Det där med S fick jag ju inte till riktigt som jag ville. Inte orkade jag köra 90 sekunder i alla fall, nä snarare 40 sekunder. Men EB intervallerna satt där dom skulle i alla fall, den första dessutom riktigt bra.
Tisdagens träning var en repris på måndagens. Nu känns det segt i benen. Första tjugo minuters intervallen går bra, men den andra! fy farao för att inte prata på S intervallen. Den höll i dryga en minut idag, en liten förbättring sedan igår. Precis när träningen var slut och jag har fem kilometer kvar hem så kom regnet. Ingen jätte skur, men lite vatten från ovan kom det allt.
Onsdag tog jag en behövlig vilodag från träningen. Pysslade med annat i stället. Bland annat så kom leveransen från XL-HAL och en från Granngården. Samtidigt så var det ett företag hemma för att räkna på fönsterbyte i hela huset. Det var såpass mycket på samma gång att jag lämnade jobbet vid lunchtid för att hinna med allt.
Torsdag blev också en vilodag, varför? ja, jag börjar väl på att bli bekväm och lat kanske😎. Det fanns annat att fixa med istället.
Fredag och tidigt uppe, ja faktiskt innan Annika åker på jobbet. Hinner med en kaffekopp på altan och lite slötittande i dagens tidningar innan jag drar iväg ut på dagens träningspass. I dag så körde jag raka tjugor på Cervèlon. Med raka tjugor menar jag att det inte är något annat än att hålla sig innanför sitt ftp fönster under hela tjugan. Som vanligt så blev den första helt okej medans den andra blev lite lägre vilket är helt normalt.
Lördag är en riktigt tung dag träningsmässigt. Kör mitt EB pass på en ganska så platt sträcka som omväxling. Men det känns i benen och motivationen är inte riktigt vad den borde vara. Ska jag vara riktigt ärlig så vill jag bara vända om efter första tjugan och åka hem. Jag gör inte det utan kör även den andra tjugan, men det tar på psyket att känna sig så här. Det som ändå förvånar mig när jag kommer hem är att effektmässigt så gick båda intervallerna bra, men känslan var piss.
Söndag och jag skall egentligen köra ett G1 på tre timmar med två stycken tjugominuters EB intervaller i. Men jag känner att det kommer inte att gå idag, jag måste vila. Så istället för att lägga in något som helst i passet så kör jag ett helt rent G1 pass. Det blev drygt elva mil och ganska så skönt att inte behöva köra något speciellt utan bara njuta av cykelrundan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar