fredag 5 juni 2020

Vecka 23 & Träningsvecka 24 säsongen 2020

Tredje och sista veckan med KI-Kort pass. På måndag så jobbar Annika kvällen så jag väljer därför att börja veckan med G2 passet. Ett pass på tre timmar och som innehåller fyra stycken max spurter på trettio sekunder vardera. Tänker köra runt Glavsfjorden men jag får se hur det blir med det. 
Mina växlar på tävlingscykeln krånglade lite i slutet av förra säsongen. Jag la inte så mycket energi på detta då för det var inte något stort problem tyckte jag. Men nu när jag har monterat DI2 på den gamla tävlings cykeln så har jag märkt skillnaden tydligare. Har försökt att justera växlarna flera gånger, vilket normalt sett är jätte enkelt på DI2 systemet, men jag har inte lyckats till hundra procent. Det har alltid varit en växel som inte gått helt rent. Men igår så tyckte jag att det var på tiden att ta tag i problemet. Bytte helt enkelt växelöra och vips så fungerade växeln helt klockrent, i alla fall i cykel stativet.
Varmt och skönt när jag kom hem från jobbet. Tog den planerade rutten runt Glavsfjorden men skulle ha vikit av till Avelsbol och ner till Skassås den vägen. För mellan Klässbol och Fjöle pågick beläggningsarbete. Men det funkade bra ändå om än med lite kladdiga däck efteråt. Mellan Prästängsrondellen och Graningerondellen kunde träningen ha tagit slut när en grå Volvo passerade mig. För ut genom bilfönstret kom en halvtom Coca cola burk farande, med avseende att träffa mig. Som tur var så saknades siktförmågan på idioten som försökte träffa mig, men med all sannolikhet så fanns det inget annat innanför pannbenet heller. Han hade nog bara fått hôvve i present o te å ha môssa på. Passet flöt på bra tycker jag. Lite trött den sista milen, men helt okej. 
En rolig sak hände när jag efter träningen satt på altanen för att ta igen mig. Här i västvärmland hör det ju nästan till att ungdomarna åker runt i antingen en jättefin EPA traktor eller en enormt risig Volvo och spelar musik på högsta volym. Det är i alla fall den bilden man har på hjärnan. 
Så när jag från horisonten hör ett jätte vrål och skrän från vad jag antar är en bil så höjer jag knappt på ögonbrynen. Men jag blir väldigt intresserad av vad de spelar, det låter helt obekant! Ingen dansbandsmusik och ingen rocken roll och absolut ingen Eddie Meduza.... men va fa'n det låter ju nästan som tusen och en natt?? kommer det en flygande matta?? Snart får jag svaret, för på vägen kommer det en nyare Toyota i snigelfart och och spelar arabisk(tror jag i alla fall)musik på jättehög volym. Vid ratten satt det... inte en ungdom utan en mörkhyad man i medelåldern och diggade för fulla segel. Jag är absolut ingen rasist eller så utan unnar verkligen killen att få åka runt och njuta av livet. Dessutom verkade han stolt över sin bil, och bilen var fin så vem skulle inte varit det. Det var bara min bild av musikälskande ungdomar som hamnade på kant, man kan ju säga att han verkligen har tagit seden dit han kommit men med den lilla skillnaden att han spelade den musik han gillade.
Tisdag och lika varmt och gott som igår, okej något blåsigare men vadå. KI-Kort pass står på programmet idag. Nu känns det verkligen att det varit många sådana pass sista tiden. Riktigt seg start idag fast med bra siffror. Men eftersom intervallerna rullar på så sjunker även siffrorna. Inte så att de inte är godkända, men de två sista är på gränsen.
Idag onsdag tänkte jag från början köra upp och ner för första delen av finnskogsbacken. Men på vägen ner mot Sulvik så ser jag att jag hinner köra första fyran innan jag kommer fram till Sulvik. Det är till och med så pass bra att den andra fyran startar nästan där vägen vänder upp mot finnskogen och varar fram tills vägkorset mot Koppom. Därför väljer jag att köra runt Ränken, det är ju lite roligare att köra en runslinga än att köra fram och tillbaka. Intervallerna känns bättre idag än igår och det är heller inga problem att hålla i dom hela tiden.
Idag onsdag körde jag mitt 11e KI-Kort pass på tre veckor, nu återstår det bara ett enda pass av KI passen. Sex intervaller!! 24 minuter!! Det är inte utan att jag ser fram emot lite annan träning nu. Men åter till dagens pass. Körde runt Köla och idag blåste det ganska så friskt. Att det blåser gör inte så mycket när man skall köra sådana här pass, ibland kan det faktiskt vara till en fördel. Alla intervallerna låg innanför wattfönster på mina fyror så det är jag nöjd med. Förvånansvärt egentligen, med tanke på hur sliten jag var i slutet på förra veckan, känner mig faktiskt piggare den här veckan.
Fredag och veckans sista arbetsdag. I morse trodde jag inte att jag skulle hinna flexa ut tidigare från jobbet. Dessutom lovade SMHI riktigt kasst väder på fredags eftermiddag. Men när jag tittar ut strax efter ett så har det inte kommit en droppe, men grått och blåsigt är det. Halv två drar jag ur jacket på jobbet och sticker hem precis lagom till de första regndropparna. På med cykelkläder och iväg på veckans sista pass. Fortfarande kommer det bara några droppar, inte så många så att vägen blir blöt. Intervallerna går bra och ligger faktiskt lite högre än vad de gjorde igår. Men nu är jag helt slut i benen och skall bara ta mig hem ifrån Koppom. Nu först märker jag hur mycket det blåser, fa´n det är ju nästan storm. Regnet börjar också tillta innan jag kommer hem. Inte så mycket att jag blir blöt men kläderna blir lite råa. Skönt att nu ha två dagar som jag kan göra vad jag vill med. Antagligen blir det en del trädgårdsarbete och om vädret tillåter kanske en lite cykeltur med Annika.

  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar