söndag 20 september 2020

Vecka 38 säsongen 2020

 EB 2x20 Min! Det var ett tag sedan jag körde ett sådant pass. Tänkte att nu när det är måndag och allt, då kan man väl fira lite extra. Kan väl säga att firandet kom av sig lite när jag kört några minuter. Plötsligt så insåg jag det här har jag ju inte saknat. Körde ändå på i tjugo minuter i varierande terräng. Den första tjugan gick ändå ganska bra ändå. Efter fem minuters aktiv vila så var det dags igen. Terrängen var ganska platt där den andra tjugan började så det var ganska lätt att hitta rätt nivå att ligga i. Med ens så kom ju tankarna att det här var ju ganska så behagligt. Tyvärr så tog det behagliga slut lika fort som jag han tänka det och med ens så var det jäkligt jobbigt igen. Men jag genomförde tjugorna och belöningen kom i form av ner rullet efteråt. Jäklar vad skönt det var att bara rulla hemåt.

Eftersom jag överlevde gårdagens träning så testar jag på tisdagens träning att köra ett fart pass. Inte fa'n var det bättre, snarare tvärt om. Körde mot Vännacka  och med vinden rakt framifrån. Nu spelar inte vinden någon som helst roll när man kör styrda pass, men ett irritations moment är det allt. Fart x 5 innebär att man kör max i en minut och aktiv vila eller G1 i tio minuter. Sedan upprepas detta fem gånger innan det blir en längre vila. Efter femton minuters G1 så kommer nästa fartintervaller. Den här gången är det 20/40 x 5 som gäller. Man maxar i tjugo sekunder och kör G1 i fyrtio och upprepar fem gånger innan nästa långa vila(G1) kommer. Sista blocket är det värsta. Här kör man nu 40/20 x 5. Max i fyrtio sekunder och vilar i tjugo och upprepar detta fem gånger. Den sista fyrtio sekunders intervallen var inte benen speciellt pigga men jag försökte verkligen att hålla ut. Kan ju säga att efter den sista så kände jag någon form av glädje och nöjdhet i alla fall trots mina sura ben. När jag sedan rullar hemåt så känner jag hur skönt det ändå var att ha kört detta pass.

Att ha en nära döden upplevelse varje gång man tränar är ju som att spela rysk roulett. Därför så fick det bli en vilodag på onsdag. Dessutom så var det en ruskigt spännande etapp på tour de France. Äntligen var det några som vågade utmana Team Jumbo-Visma och sätta lite press på dom, hoppas det fortsätter så i morgon också.

Torsdagen blev det en resa till Karlstad istället för träning, kan ju vara bra med lite vila inför helgen.

Fredagens träning blev en runda runt ett väldigt blåsigt Köla. Vilodagarna till trots så var det inte någon värre kräm i benen. De var sega och kraftlösa.

På lördag så hade jag sedan tidigare bestämt mig för att köra en lite längre tur. Vädret var hyggligt bra och vinden var inte lika tuff som igår. Det blev 150 km och nästan 1800 h/m på nästan fem timmar. Jag tog det väldigt lugnt och höll ett G1 tempo nästan hela tiden. Efter hemkomsten så blev det teve och tour de France. Vilken etapp det blev! Jag som nästan ställt in mig på att det var avgjort redan. Men va härligt, men samtidigt så lider man ju lite med Primož Roglič. Han körde ju inte dåligt på något vis, bara att den där 21 åringen Tadej Pogačar åkte bäst av allihopa, helt otroligt. Årets tour de France har nog varit det roligaste på mycket länge.

Söndagens cykeltur gick runt Glafsfjorden. Började med att köra ner till Arvika och Klässbols sidan ner till Skassås innan det vände hemåt via Glava och Sulvik. Försökte att hålla ett jämt tempo hela tiden och lite hårdare än igår. Kändes riktigt bra hela tiden och tempot blev G1 plus. Helgen cykling blev riktigt bra. Nästan trettio mil och tre tusen höjdmeter är bättre än på väldigt länge.

  

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar