fredag 30 juni 2017

Gottne Master SM Tempo

Master SM 2017 arrangeras av Gottne IF. En tävling som jag verkligen sett fram emot under en ganska så lång tid. Vi i Skoghall CK Hammarö bor tillsammans inne i Örnsköldsvik på lite olika hotell.
I dag är det tempo och jag är riktigt jädra revansch sugen efter fjolårets andra plats. Under årets tidigare tempolopp har jag kört riktigt bra. Tidigt i våras så orkade jag tillock med slå en så pass duktig tempocyklist som Gabor Klöczl från Danmark. En internationell tävling i form av UCI VM kval Tour of Ayrshire på Skottland hade jag också vunnit, så jag hade stora förväntningar på att också lyckas på SM.
Tempobanan i Gottne har en start som invaggar åtminstonde mig i en falsk säkerhet om att man kan köra den exstremt fort. En ganska så lång utförsdel som sedan är helt platt för att sakta övergå i en backe som blir brantare och brantare tills man nått toppen. Bara det att det går utför från start har jag problem med, har man dessutom också medvind så går det ännu lättare. Det går såpass fort att jag glömmer totalt att titta på effektmätarn utan bara stirrar rakt fram och kör helt huvudlöst! Sista delen före vändpunkten så går det uppför och när jag vänder så känner jag vinden i ansiktet. Herre gud! hur skall det här gå? Jag har totalt tömt mig och möter dessutom Martin Collander väldigt fort. Martin är en duktig tempocyklist så det ser jag inte som något konstigt, dessutom så är han regerande Svensk mästare.
På "hemvägen" går det riktigt tungt. Jag har inget tryck och är frustrerad över känslan som jag har. Kämpar på in i målet kolosalt besviken över min insats. Jag gick ut för hårt på en bana som jag viste om att jag skulla börja lite lungt på! Varför? Ja, jag har inget svar på det mera än att viljan var större än orken denna gång.


1. Thomas Nyberg         Östra Aros Cykelklubb
2. Martin Collander        Mölndals CK
3. Thommy Flognfeldt   Skoghall CK Hammarö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar