måndag 27 november 2017

Vecka 47/träningsvecka 6

Träningsvecka sex är här! som jag har väntat...noontt!! Varför då? jo jag har tjuvkikat lite på vad som kommer vecka sex. Ett KI/kort intervall, två stycken G2 pass(olika långa), ett EB/tröskelträning, ett TC och ett G1. Jag blir trött bara av att skriva allt.
Måndags träning blev KI/kort intervall pass. Intervallerna ska ligga 20% över anaerob tröskel. Alltså 6x4/3min. Åhhh herregud! För första gången på sex veckor måste jag vika ner mig! Jag startade troligen lite för hårt på första fyran. Klarade sedan med nöd och näppe ytterligare fyra stycken före jag på den sista fick bita i det sura äpplet. Hela passet avklarades men den sista fyran blev inte som de andra fem.
Tisdags kvällen går jag ner i källaren. Jag blir stående framför monarken och tittar med tomma ögon rakt fram. Det kanske har gått en minut eller så när jag väcks till sans av ett pling i telefon. En dag som denna så skulle jag bara vilja vila, men när jag ser monarken framför mig så går tankarna åt ett helt annan håll. De går till två personer som "lurat " in mig i det här😏. Men jag skall allt visa dom. Därför ger jag mig i kast med ett TC-pass 20x45/15. Efter femtio minuter på järnhästen så är passet över. Jag stannar till en sekund i dörröppningen när jag är på väg ut ur träningsrummet. Vänder mig sakta om och tittar på Monarken där den står. Alldeles blöt av svett. Ser han inte lite moloken ut? Ingen fara tänker jag, du är bästa tänkbara träningskompis. Tyst för mig själv säger jag hej då till Monarken, vi syns imorgon. Sedan stänger jag dörren till träningsrummet och går in i duschen. Träningspasset var jobbigt, men jag fixade det och satte nytt pers. på intervallerna.
Onsdagens besök hos Monarken var rena vänskapsmötet. Tjohej och ett G2-pass på en timma var till ända. Det sura måndagspasset kändes avlägset i tid fast det bara gått två dagar sedan. Eftersom det är "Black friday" på fredagen så tränade jag också på torsdag, vilket inte var så smart. Torsdagens träning skulle ha varit ett EB/tröskelpass på 5x8min. Nu blev det 4x8min plus 1,5min sedan var det slut på bränslet. Den värsta veckan hitintills slutar inte i katastrof, men jag tror att jag skulle ha planerat den lite annorlunda. Fyra dagar i rad blev minst en dag för mycket. Fredag blev det så en vilodag, och det kan behövas inför helgen.
Lördag startar med vägning. Minus ett kilo och minus en centimeter runt magen. Men när jag läser om Håkan Petersson och Anders Jarfors på facebook, och hur mycket de väger nu och vad målet är, ja då förstår jag att här måste man ta till med andra knep. Det här går för sakta. Därför så gjorde jag en omvärdering i fredags. På något sätt måste jag försöka förhålla mig till mitt matberoende. Därför så kommer jag att ta hjälp av viktväktarna, får väl se om det är rätt väg. Lördagens träning gick bra. Ett G2 pass på en timma avverkades på delvis kolossalt halkigt underlag. Veckan avslutas med ett G1 pass på tre timmar. Ett pass som kunde gått under namnet "disciplin" i stället. Temperaturen kämpade för att hänga kvar på plussidan och gjorde regnet ruskigt kallt. Dessutom så var vägen som en skridskobana på en del ställen. Att försöka sig på att ta en grusväg var bara att glömma. 
Träningsveckan har varit tung, några pass riktigt tunga. Men jag är hyggligt nöjd ändå. Nästa vecka blir det träningsmässigt lite lindrigare. Men med färre dagar att försöka fördela passen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar