söndag 8 juli 2018

Vecka 27/träningsvecka 13

Va! Är vårsäsongen av Swe-Cupen är redan över? Vart tog den vägen?
Det är väl så när man har roligt, tiden går väldigt fort. Första målsättningen med våren 2018 är i hamn, att kvala in till UCI 2018 Gran Fondo World Championships i Varese Italien. Det andra målet var att kunna prestera bra på SM. Vilket gick så där. Efter att ha strulat till det för mig på tempot så tog jag mig i kragen och gjorde ett bra linjelopp i stället. Men det är bara att lägga våren åt sidan för nu är det nya mål som gäller.

Nu flyter det mesta på ganska bra!
Jag kommer att köra Nordiska mästerskapen i Norge under vecka 31, och jag kommer att köra i blågula färger i båda disciplinerna. För på onsdagen så ramlade det ner ett mail från veteran rådets Stig Andersson Plate. Där det förkunnades att jag blivit uttagen att representera Sverige på Nordiska Mastermästerskapen. Ett mästerskap som i år arrangeras av Norge. Klubben som arrangerar är IF Fröy och tävlingscentrumet är Ås i Akershus. Jag kommer också att köra Swe-Cupen vecka 33. Men den stora utmaningen blir att vara i form till vecka 35 i stället. Det är då som Gran Fondo World Championships i Varese går. Eftersom det är mitt sista år i H-55 så har jag inga större förväntningar på att göra några framskjutna placeringar, men jag vill vara i form när jag ändå står på startlinjen.
Under veckan fick jag också ett erbjudande från Dan Karlsson från Mantorp om att ingå i en sub 7 satsning med Östergötland. Själklart tackade jag ja men med lite reservation på hur mitt eget upplägg ser ut 2019.


Eftersom jag nu kvalat in till Italien så är det lika bra att dra igång med förberedelserna. Så den här veckan har jag ett fart pass, ett femtimmars G1 ink. 10min EB varje timma som avslutas med en G2 i en timma. Två fyratimmars G1 varav det ena innehåller 5sek max varje halvtimma.
Veckan startade med en vilodag från cykeln. Tävlingen i Gottne och en lång resa satt i både ben och huvud. Dessutom så stod planering av VM äventyret på programmet. Boende och resa måste fixas i tid. Tisdag så körde jag veckans fartpass. Började med tre repetitioner av intervallerna. På tisdag så var vädret riktigt bra, en sådan där dag som  man vill att en nordisk sommardag skall vara. Helt vindstilla och 29°.
Onsdagens träning, hur var den? ja man skulle kunna klassa den som en nära kollaps! Jag körde ett G1 05:00:00ink 10min EB varje timme, sedan G2 sista timmen, eller rättare sagt skulle ha kört. Allt gick bra i tre och en halv timma, sedan tog orken slut. Fick verkligen plåga mig hem på det jag hade kvar i kroppen, och det var inte mycket. Sista timman var brutalt jobbig, men jag försökte verkligen att hålla farten uppe.
Torsdagens träning blev ett G1 ink. på fyra timmar inklusive 5sek max spurter varje halvtimma. Lätt pass? Nä! Efter onsdagens genomklappning så var det svårt att få upp pulsen de första fyrtiofem minutrarna på torsdagens pass. Men å andra sidan så gjorde onsdagens pass att jag inte överdrev torsdagens, jag orkade helt enkelt inte. Passet genomfördes på undre halvan av mina värden, men inom zonerna. För övrigt så var det en fin dag för cykling. Fredagen är sista dagen på jobbet innan semestern så därför så blir det en vilodag från cykeln. Det finns en hel del annat som också måste göras. Till exempel så står det två cyklar i garaget som skall genomgås innan jag drar på träningsläger till Norge. Dessutom så skall mina och Annikas cyklar gås igenom och underhållas.
Söndag och veckans sista träningsdag. I dag körde jag ett G1 pass på fyra timmar. Skönt att efter två vilodagar komma igång igen. Men passet blev ganska sent på dagen och jag känner mig lite stressad för att försöka hinna med allting. Träningsveckan har fungerat hyggligt bra tycker jag och det skall bli spännande att få cykla i berg nästan en hel vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar