onsdag 25 juli 2018

Vecka 30/träningsvecka 16

Den här veckan var tuffar än tidigare veckor. Sex pass på sju dagar är inte att leka med, dessutom så var veckan redan reducerad med två dagar sedan tidigare. De pass som jag hade på programmet var ett fart pass, två stycken G1 01:30:00ink 4 X 10min EB, ett G1 01:00:00, ett G1 05:00:00ink 10min EB varje timme och ett G1 04:00:00.
Måndagen började med ett G1 pass på en timma och trettio minuter med fyra tio minuters intervaller på EB. När passet var klart så tog jag fem minuters vila innan jag körde ett likadant pass igen. Men för att få ihop veckans träning så behövde jag ytterligare ett pass den här dagen. Så när det andra EB passet på en timma och trettio minuter var klart så vilande jag några minuter innan jag startade dagens tredje pass. Ett G1 pass på en timma var perfekt att använda som ett "rulla hem" pass den här dagen. Resten av dagen utnyttjades till bad och ett besök i Köla ladan där môra-per spelade. Det var så knôkfullt med folk så vi var många som inte kom in. Vi bestämde oss för att sitta utomhus för att åtminstone få höra på dom.
Tisdagens träning blev ett G1 5:00:00ink. 10min EB varje timme. Jag körde detta på grusvägar runt på Glaskogen med Nishikin. Tyvärr så var de flesta grusvägarna i dåligt skick. Långa avsnitt av vägarna var som vi säger i Värmland som "skôbbebräe" (tvättbräda). EB intervallerna gick ganska så hyfsat i alla fall, ja utom den sista. Ett par av intervallerna kördes just på grusunderlag som var som skôbbebräe, man kan ju likna det med att köra på ett riktigt dåligt paveavsnitt. Men när farten blev högre så flöt man liksom över det värsta. Jag kände mig riktigt sliten när den sista EB intervallen skulle köras och orkade inte riktigt upp i den nivån jag velat ligga i. Men jag körde det jag hade och får nog vara ganska nöjd ändå. Efter träningen så reste jag och Annika till badplatsen i Åmotfors. En badplats som de senaste åren inte varit särskilt välbesökt. Men idag var det både ortsbefolkning och turister där. Riktigt roligt att se att det är lite fart i samhället i alla fall.
På onsdag så körde jag veckans fartpass. Den här gången körde jag på Vengen för första gången efter att ha bytt vevparti. Bytte från mitt gamla som var Rotors ovala klingor till Shimanos vanliga runda drev. Träningshjulen bytte jag lager på under veckan, de blev riktigt bra faktiskt.
Eftersom starten på veckan blev väldigt tuff, med tre pass på en dag så tog jag en vilodag på torsdag. Lite vardagssysslor stog på programmet. Även en sväng till köpcentrat i Charlottenberg skulle hinnas med. Även en sväng till Rudsgårdssågen för att inhandla material till en ny trappa till altanen. 
Fredag och veckans sista planerade träning. Ett G1 pass på fyran timmar som sista timman innehåller 5x1min 130+ kadens på lätta växlar. En skön avslutning på en hård träningsvecka. Jag avslutar dagen med att åka ner till Lögarberget(badplatsen i Åmotfors) för att sola och bada. Annika är redan här när jag kommer fram. Efter att ha doppat mig så ligger jag i solen och låter mig grillas av solens sköna strålar. Vilket får mig att känna mig som en grillkorv, lite brun bränd på vissa ställen och mindre på andra. Men vilken sommar vi har, helt underbar. Det är absolut den bästa jag har upplevt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar