torsdag 2 augusti 2018

Vecka 31/träningsvecka 17

Äntligen är det dags att tävla igen. I slutet av veckan så får man dra på sig landslags kläderna och försöka försvara linje titel från ifjol på de Nordiska mästerskapen. Men som med alla andra tävlingar så kommer jag skriva om dessa tävlingar i egna berättelser. Träningsveckan fram till nordiska mästerskapen då, hur ser den ut? Även den här veckan är det inte mindre än sex pass som skall köras förutom de två tävlingarna på nordiska.
Ett fart pass, ett G1 1:30:00ink 4x10 min med 40/20 intervaller på max, två G1 1:00:00ink 4x5sek på max och två G1 4:00:00. Varav det ena med ink 4x10min med 40/20 intervaller på max. Kommer troligen att byta ut något eller några pass mot Nordiska Mästerskapen.
Orkade inte riktigt hålla mig tills måndag och ny träningsvecka utan tjuvstartade med ett pass på lördagen. Ingen märkvärdigt pass, mera ett G1 pass runt Ränken  och Ottebol. Testade också de gamla Zipp 404 hjulen med aluminium kant. Ihop med Tarmacen fungerar de helt perfekt. Skönt att ha en andra cykel som är nästan lika bra som tävlingscykeln.
Förutom det lilla passet på lördag morgon var det massor av bad och umgänge med tre härliga tjejer som var fokus under hela helgen. Vilket innebar att det inte blev någon gemensam klubbträning till mormors glass café i Lysvik. Men troligen så fick jag i mig nog med glass i alla fall.
Efter att tjejerna åkt hem vid middagstid på måndag så körde jag igång veckans träning. Började veckan med ett G1 pass på fyran timmar ink. 4x10min med 40/20 intervaller på max. Ett pass som började bra, men sedan sjönk i kvalitet. Benen har varit sega ett tag och de var inte bättre idag. Efter hemkomsten från träningen så satt vi och slappade på altanen när telefonen ringer. "Farfar, det är jag, kan du hjälpa mig med lösenord till ett spel?" Klart att jag gjorde, men ingenting hjälpte. När vi prövar för fjärde gången så säger tjejen som ringt upp mig så här. "Fungerar det inte nu så måste du komma hit". Men det är ju snart natten, klockan är ju snart 22:00! "Det spelar ingen roll, du kommer hit för det fungerar inte nu heller"
Det tar inte fem minuter för mig att plocka ihop lite och sätta mig i bilen, men för en liten tjej som väntar på att farfar skall komma och fixa ett telefonspel tycker naturligtvis att fem minuter är en hel evighet. Varpå hon ringer ytterligare en gång och frågar om jag satt mig i bilen. "Farfar, jag är ute och springer". Va? Men varför i hela friden är du det? "Jag möter er nere i vägen,  är du snart här?" Ja vi är snart hos dig. Efter ytterligare någon minut så svänger vi av stora vägen  och i billjusen ser jag en tjej stå och vinka i  armarna. Lite längre upp i gatan kommer också syrran springande. Jag lyckades fixa till spelet och är naturligtvis dagens stora hjälte hos några små härligt busiga tjejer.
Tisdag startade jag och Annika med att göra en ny trappa till altanen. Efter det så bytte jag lager i ett framhjul till cykeln. Träningspasset blev ett G1 pass på en timma inklusive 4x5sek maxspurter. Senare på kvällen ringer mobilen, jag ser att det är ett välbekant nummer. "farfar sitter du i bilen? Du måste komma hit och bada med oss, vi är på väg till sjön,  kommer du? NUUUU!!!!!"
Ja, vi kommer både jag och farmor "bra, för vi vill att farmor gör kanonkulan". Vad gör man? Ja jag tar ju med mig kanonkulan och reser och badar. En härlig avslutning på tisdagen.
Onsdagens träning är ett G1 pass på fyra timmar. Nu märks det hur sliten man är i kroppen. Det är näst intill omöjligt att komma upp i den puls som jag vill ha de första 45 minuterna. Jag får verkligen slita, och när jag kommer upp i puls så sjunker den nästan lika fort igen.
Torsdag skulle varit träningsfri egentligen. Men jag kände att jag var i behov av att köra ett pass på tempocykeln. Den har faktiskt stått orörd i garaget sedan Swe-Cupen i Gottne. Passet fick bli en sväng runt Skillingmark. Kan väl säga att det kändes så där. Sega ben och trött i övrigt, men jag tror att jag behövde det här innan NM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar