lördag 10 november 2018

Vecka 45/träningsvecka 5

Novembermörkret lägger sig över Åmotfors, men i en källare på Solliden så hörs ett bekant ljud. Det är ett svagt brummande ljud, ja nästan likt humlans flykt. Humlans flykt är förövrigt ett musikstycke komponerat av Nikolaj Rimskij-Korsakov och är lika intesiv som träningen i november. Nu är det ingen humla utan en monark i en källare på Solliden. Det är tur att man har monarken när det är som mest deprimerande årstid. En årstid då alla humlor vilar, men det är definitivt ingen vilotid på året när det gäller träning. Tyckte jag att förra veckan var tuff så är den här ännu tuffare. Fyra stycken KI-Kort intervall pass och ett G2 3.00.00 ¤3st är vad som står på programmet. Ett G2 pass med tecknet ¤ efter betyder att man skall köra 30 sekunders max spurter, och dom skall vara lika många som siffran bakom tecknet. I det här fallet skall det altså vara 3st max spurter på 30sekunder vardera.
Måndag: Ja det är lika bra att jag börjar veckan med ett KI-kort intervalls pass. Det är ju fyra stycken att välja på och någon passar säkert till en måndag.
Tisdag: Dagen till ära så körde jag ett... Hmmm... KI-kort pass! Veckans andra och det hårdaste jag kört på länge. Körde passet på ca. 10-15 watt mera per intervall än tidigare gånger. Jättenöjd med att ha kört på för mig höga wattsiffror så gav jag mig också i kast med kvällens ande pass, ett bålstabilitetspass nivå 2.
Onsdag: Känner att jag behöver vila benen lite efter två dagar KI-kort pass träning. Vilan består i styrketräning på atletklubben i Åmotfors. En klubb som för dagen var riktigt välbesökt av både tjejjer som killar. Nåväl, någon vila för benen blev det nu inte, men träningen blev i alla fall annorlunda än på monarken.
Torsdag: Veckans tredje av fyra KI-Kort pass och ny känns det i benen. Redan på tredje intervallen så kände jag att den nog kommer att bli svårt att orka fullfölja alla sex intervallerna. Men efter ett tag så var det bara en enda kvar att köra, och det är ju bara fyra minuter. Herre gud vad långa dom var, men det gick att "stône sa" igenom även denna. Efter träningen var det därför ganska skönt att tillsammans med Simon bara slappa och spela dataspel ett tag.
Fredag: Veckans sista och tuffaste KI-Kort pass. Det är nog länge sedan pulsen var så hög som den var idag. Men jag överlevde det här också. Tittar man på grafen ovanför så är ju intervallerna i det närmaste perfekta när det gäller pulsens stigning per intervall. Maxpulsen på den första var 147 och på den sista 165.
Lördag: Tidigt på lördags morgon så vräker regnet ner så jag bestämmer för att ta en vilodag i stället. Det kan också behövas efter två dagar med KI-KORT pass.
Söndag: Jösses vad det regnar, det får bli ett inomhus pass idag. Jag har ett G2 pass på tre timmar. Tre timmar på monarken! Undrar om jag inte skall prova ersättnings passet för G2. Ersättnings passet körs inomhus på TC och innehåller 2x20minuter på EB plus ett halvt KI-KORT pass. Starten med de två 20min på EB går bra. Men sedan kom mr. Hammer. Det som vid blotta anblicken såg ut som om det kommer att vara enklare var precis tvärtom. Ersättnings passet var mycket tuffare än ett tre timmars pass utomhus. Jag körde hela tiden, men orkade inte hålla ut på fyra minuters intervallerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar