fredag 30 november 2018

Vecka 48/träningsvecka 7

Den här vecka  är mycket spännande att starta. Jag hade en vecka att ta igen eftersom jag bytte förra veckans med den här veckan för att göra en fystest i Linköping. Testet gav svar på en del frågetecken som jag haft under hösten. Mina ojämna träningspass t.ex. beror med största sannolikhet på att jag kört på ett för mig alldeles för högt FTP värde. Mina träningspass har legat 30-40watt över min tröskel, så det är inte undra på att det känts slitigt ibland. Så det skall bli spännande och se hur det här kommer att kännas. Dan Karlsson på Idrottslabbet i Linköping verkar vara en sympatisk kille som vill göra ett bra jobb. Dan känner ju till mina mål och han verkar vilja vara med på resan helt ut och det gör ju i sin tur att jag känner mig trygg med hans filosofi om träning.
Veckans innehåll. Ett G2 3.00.00 ¤6st och fyra KI-KORT intervall pass med nya värden. KI-Kort intervallerna kommer jag att köra under veckan. Medans G2 3:00:00 ¤6 troligtvis kommer köras nere i Motala med Sub 7 - Östergötland - Idrottslabbet Linköping.
Söndag: Ja jag tjuvstartade lite med en mycket trevlig tur tillsammans med några klubbkamrater i Skoghall. En härlig tur på cross cykeln, på både asfalt och grus. Vi fick ihop fyra timmar och tio mil trots den något kylslagna dagen.
Måndag: Det var med stor spänning som jag startade måndagens träning. Med dom nya värdena kommer det ju att gå som en dans...eller? I helsike heller! Så himla mycket lättare gick det inte att köra KI-KORT Intervall idag mot förrförra veckan. Fast det är klart, pulsen var nästan 10 slag mindre och det blir på morgonens pass det kommer att märkas mest. Jag höll ut alla sex intervallerna bra och är nöjd över det.
Tisdag: Det var med glädje jag kunde konstatera att jag verkligen klarade av att köra två dagar i rad med KI-KORT Intervall. På den sista intervallen slutade pulsen 10 slag högre än den första, vilket den skall göra. Känslan var också bra, kändes faktiskt som om jag skulle kunnat kört någon mer intervall. Efter cykelpasset blev det ett bålstabilitetspass nivå två. Den här gången körde jag tre repetitioner av varje övning.
Onsdag: Direkt efter jobbet så gick jag till atletklubbens lokaler för att köra ett styrkepass. Den här gången körde jag mycket tyngre och färre repetitioner än tidigare. Det kändes verkligen i benen idag, men det var inte helt tomt heller.
Torsdag: Veckans tredje KI-Kort intervall pass och det har jag lagt dagen efter höstens hårdaste styrkepass! Dumt kan tyckas, men jag ville kolla om jag verkligen klarade av det här. Känslan efter första intervallen är att "helvete, jag har träningsvärk i benen" när har jag haft det sist? Men snart har jag kört tre av de sex intervallerna och vist jag har högre puls än tidigare under veckan. Det känns också mera slitsamt, av naturliga själ. Men snart var jag vid sista intervallen och ja den var riktigt tuff men den gick att genomföra. Känslan så här efteråt är ju att Dan har hittat rätt nivå åt mig. Träning skall vara tuff, men man skall klara av att genomföra den annars är det ingen bra träning.
Fredag: Det var med skräckblandade känslor jag gick ner i källaren för att träna idag. Det var veckans sista KI-Kort intervall pass och efter att ha kört tre sådana pass under veckan så visste jag att det här blir hårt. Men jag klarade även dagens och veckans fjärde KI-Kort intervall pass dessutom så avslutade jag fredagsträningen med ett bålstabilitetspass nivå två.
Lördag: Är det vilodag, måste greja lite med cykeln. Sätta på skärmar, lyse och kanske dubbdäck för i morgon skall jag ner till Motala och cykla med Sub 7 - Östergötland - Idrottslabbet Linköping. 
Söndag: Kom ner strax före klockan nio till ett gråmulet Motala. Eftersom hela gruppen skulle starta klockan tio så var vi fyra stycken som inte orkade hålla oss utan tog en uppvärmningsrunda på trettio minuter. När vi kom tillbaka till starten så var det massor med folk som skulle med ut och cykla. Det blev en runda på två och en halv timma innan vi var tillbaka i Motala. Efter duschat och käkat så blir det möte och klädprovning. En föreläsning av Idrottslabbet och en föreläsning av Umara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar