lördag 26 januari 2019

Vecka 4/träningsvecka 16

Åland! ja, inte förknippar jag Åland med cykel i alla fall, utan det är nog mera så att jag förknippar Åland med någon röjarfest på Ålandsbåten. Men nu är det tydligen så och man får helt enkelt tänka om. Det jag vet om Åland och cykel är att för ett antal år sedan när jag körde Vasatrampet uppe i Mora så var det alltid ett gäng glada cyklister från Åland. De var alltid ett stort gäng som verkade ha mycket trevligt ihop. Finland är 2019 års arrangör av Nordiska Mästerskapet för Masters och har förlagt tävlingar till Åland. Mästerskapet startar lördagen 3 augusti med tempoloppet och avslutas på söndagen den 4 augusti med linjeloppet. Start och mål båda dagarna är Eckerö och tävlingsarenan ligger bara några hundra meter ifrån färjelägret på Eckerö, spännande!
Men innan vi kommer så långt så måste vi naturligtvis träna på ordensligt och den här veckan så började de lite tuffare passen. Veckan har färre träningspass men de träningar som skall köras är desto tuffare än tidigare veckor. Efter tre veckor med exakt samma träningspass så blir det väldigt skönt med lite omväxling. Veckan består av två planerade pass. Två pass på en hel vecka! nä då får jag nog ett mindre nervsammanbrott så jag fyller nog på med lite annan träning också. Något tabatapass och styrketräning kanske. I vilket fall som helst så skall veckans ordinarie pass vara ett EB 4x8min och ett SCI-Styrkeintervall på TC.
EB passet intervaller är 8min långa och skall köras på tröskeln, med fyra minuters vila mellan intervallerna. SCI passet är tuffare, det skall köras 20% över tröskeln och på 70 kadens. Intervallerna är fyra minuter långa och tio till antalet så det blir nog tufft att genomföra.
Söndagen är lång och med mycket idrott på teven. Ute är det aldeles för kallt och jag känner att ett utepass inte skulle ge mig någonting. Träningsveckan är över och egentligen är det vilodag, men jag känner mig så himmla onyttig där jag sitter i tv soffan och glor. Så mellan första slalom åket i Wengen och herrarnas masstart i skidskytte så klämmer jag in ett tabata pass. Efter passet så känner jag mig bättre tillfreds. Härligt, nu kan jag med gott samvete sjunka ner i teve soffan igen.
Måndag: Styrketräningen på monarken eller som det heter SCI-Styrkeintervaller på TC. Ett riktigt jobbigt pass eftersom det är många intervaller(tio stycken) och alla intervallerna är fyra minuter långa. Dessutom så ska intervallerna ligga 20% över tröskeln. På dagens pass gjorde dom det, och på alla intervallerna sittande som man skall göra. 
Så skönt när man får till ett riktigt bra pass.









Tisdag så tar jag vilodag från monarken, men inte från träningen. Ett löppass på löpbandet blev det tillslut. Ett lite längre pass än de tidigare löppassen. Körde 5x5minuter intervaller och var riktigt trött sista intervallen. Ganska så trevligt ändå för när jag tittar till höger om mig,  för där sitter frugan och trampar på monarken!
Onsdag: Meningen var att det skulle varit en vilodag idag också, men jag hann med att köra ett TB pass innan jag skulle på något helt annat. För på vägen hem från jobbet så ringer telefonen. Ur högtalaren så hör jag en tjej säger "hej farafar, vad gör du senare i kväll?" Inget speciellt säger jag, hur så? Jo, vill du köra mig på gymnastik träningen? Klart jag vill säger jag, jag kommer och hämtar dig senare. Åhhh, jag kan bara konstatera att det är så härligt med barn som VILL röra på sig. Man känner att man lever ett priviligerat liv när man får vara med och se så många ungar som verkligen rör på sig, fast det larmas både här och där om att så inte är fallet. Skulle ju faktiskt önska att skolorna engagerade sig lite mera i att barn fick röra sig mer i skolan. Det blir dom både piggare och gladare av.
Torsdag: Atletklubben och styrketräning direkt efter jobbet. Körde som vanligt enbart benen och totalt en timma med upp och ner värmning.
Fredag och veckans sista planerade träning. Ett EB 4x8min pass på monarken. Ett trevligt sätt att tillbringa fredagens kvällen på när man ändå är ensam hemma.
Lördag och ingen träning! Nä det går ju inte, Annika jobbar eftermiddag och hon kör ett pass på förmiddagen innan hon skall på jobbet. Själv så tar jag Nishikin och kör en runda runt Ränken till Betet i Koppom och runt Köla. En runda på ca 6 mil.
 Efter två timmar var jag hemma igen. Inte speciellt trött, men frusen. Skönt då att efter en varm dusch sjunka ner i tv soffan och titta på nordisk kombination och skidskytte.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar