lördag 2 mars 2019

Vecka 9/träningsvecka 22. Polsk riksdag!

Polsk riksdag brukar betecknas som ett stormigt möte utan resultat, som kan avse oreda eller kaos i allmänhet, och varför skulle det var ett undantag bara för att det är ett cykel VM för amatörer?
Enligt dom första uppgifterna så skulle UCI Gran Fondo WCH gå den 5-8 sep. Nu är det ändrat till den 29 aug. till den 1 sep. istället. Vilket i nuläget gör att det krockar med Svanesunds 3-dagars. Polackerna tar tydligen ingen hänsyn till att Svanesund har tävling den helgen. I vilket fall som helst så innebär det inga större förändringar i mitt träningsupplägg, inte mera än att jag får flytta fram en vecka för att kunna få slutveckan när VM skall avgöras. Så träningsvecka tjugoett blir träningsvecka tjugotvå i stället, inte svårare än så. Nu är det så att jag inte frivilligt brukar hoppa över några träningspass, så de passen som låg i vecka tjugoett kommer jag att lägga in lite varstans det passar. Började förra tisdagen med ett G2 på en timma och på onsdagen körde jag ett G2 pass på en halvtimme inomhus. Torsdagen så körde jag tredje passet av de sex passen som låg i vecka tjugoett, ett KI pass och på fredagen så körde jag ett TC 20x45/15. De återstående passen från vecka tjugoett är ett EB 5 x 8min  och ett G1 03:00:00ink 5sek max varje halvtimme.
Helgen som gick var ju helt träningsfri och det kröp i kroppen, man nästan klättrar på väggarna. Vi var ju ett gäng uppe i Sälen och vallade skidor i stället, och det blir ju sena kvällar. Lördagen så var vi klara vid midnatt men på söndag så slutade vi klockan fem. Men nu är det gjort och jag kan återgå till träningen.
Den här veckas planerade träning är tre stycken pass. Alla tre riktigt tunga pass, så vi får se om jag orkar baka in några av de återstående passen från träningsvecka tjugoett. Passen som skall köra den här veckan är ett SCI-styrkeintervall på TC ett EB 4 x 10min (60-70rpm) och ett G2 2:00:00.

Måndagen den 25 februari.

Veckan börjar med att UCI har skickat ut en bekräftelse på att VM i Polen nu är officiellt flyttat en vecka.
Jag började veckan med ett SCI-styrkeintervall på TC. Jag säger då det, det var mer än jävligt tungt att starta upp veckan efter två dagar utan träning. Hoppas att det kommer kännas bättre på nästa träning. Vilodagar från träningen är helt värdelöst. Vadå, ibland måste man väl vila? Jo så är det nog, men det finns något som heter aktiv vila. Där man håller sig i rörelse bara för att. Man kan kalla det vad man vill, återhämtningspass, A1, G1, Z1 eller lågintensiv träning det spelar ingen roll. Ansträngningsnivån skall vara låg det viktiga är att man får den återhämtning som man behöver. Att ta helt avstånd från all träning en eller två dagar tror jag inte på, varken psykiskt eller fysiskt. Sover man bra och varierar träningen, ja då är den där "vilodagen" helt onyttig, man mår bättre av att träna.

Tisdagen den 26 februari.

Idag har jag kört första längre utepasset under en veckodag. Ett G2 pass på två timmar som jag körde runt Skillingmark. Jag var så till mig av att kunna ta en utetetur så jag ställde in cykeldatorn på monarken i stället för Nishikin. Vilket gjorde att jag inte fick någon data över distans och höjd. Men jag har gjort så många turer runt Skillingmark så det fixar sig nog ändå.

Onsdagen den 27 februari.

Idag blev det ett tre timmars långt G1 pass som innehöll 5 sek maxspurter varje 30e minut. Inte speciellt jobbigt kan tyckas men man känner allt av det efter tre timmar, åtminstone gör jag det. Körde ute runt finnskogen och på Nishikin faktiskt. Ganska så skön runda i alla fall fast jag glömde att ta en buff runt halsen så det drog lite kallt neröver ryggen. Det här passet skulle jag inte kört den här veckan, det var ett restpass från träningsvecka 21. Skönt att veta att det nu återstår bara ett pass från den veckan.

Torsdag den 28 februari.

Det är jättefint väder ute men jag har ett EB 4x10min (60-70rpm) på monarken kvar och det är veckans sista ordinarie pass, sedan får vi se vad det blir. Det kommer inte att bli en hel dags vila i alla fall. Benen var inte precis pigga idag efter gårdagens distanspass, men det gick att köra intervallerna i alla fall. Körde intervallerna ganska mycket över mitt FTP värde men orkade hålla ut alla utan att pulsen gick i taket.

Fredag den 1 mars.

Äntligen är sista vintermånaden här. Vist kan det komma bakslag i vädret i form av snö och kyla men i det stora hela är det positivt, längre dagar och ljusare kvällar. Dessutom går jag in i mars månad med mängder av träningspass. Jag kan också säga ÄNTLIGEN, för nu är vecka tjugoett är klart! Det passet som saknades var ett EB 5x8min och det körde jag i kväll. Skönt att nu vara rätt i träningen igen utan att ha behövt hoppa över något pass. Nu hoppas jag att man inte får något bakslag i form av förkylning eller något liknande när man tränat på mera än vad man egentligen skulle gjort. Senare på kvällen så försöker jag också fixa lite med det nya tempostyret på Cervélon. Kan bara säga det att det är mer än jävligt att få in kablar och höljen in i styret, men tillslut så lyckades jag få dit det ena i alla fall.

Lördagen den 2 mars.

Vaknar tidigt, klockan är 04:00 och inte ens "tôppen" är vaken. Det är helt omöjligt att somna om och efter ett tag så kliver jag upp ur sängen, jag skall ju ändå upp någon gång. Ute är det kallgrader igen(-4ºc). Sätter mig vid köksbordet och löser några korsord och bara njuter av morgonen. När klockan närmar sig 06:00 går jag ner till monarken och kör ett tabata pass. Inte för att jag behöver göra det utan mera för att jag vill. Senare idag så skall vi åka till Karlstad och handla och käka lite god mat. Dessutom så har jag köpt hockey biljetter till FBK/Mora. Det vet inte Annika om så det blir en överraskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar