söndag 10 mars 2019

Vecka 10/träningsvecka 23.

Äntligen så börjar det bli flera utepass och kvällarna börjar bli lite längre och ljusare vilket gör att man inte nödvändigtvis måste köra dom långa passen på helgen. Den här veckan är det fem pass som skall köras. Två stycken EB 5x8 min. och ett EB 5x8 min på 60-70 RMP. De två distanspassen är G1 på tre timmar, det ena med 5 sek. max spurter varje halvtimme och det andra en rak G1 utan några intervaller alls.

Söndagen den 3 mars.

Det regnar i Värmland idag men hellre det än snö. Nu var det ett tag sedan jag körde ett styrkepass, så tidigt på söndags morgonen reste jag ner till atletklubbens lokaler. Som vanligt så kör jag bara benen och som vanligt så är jag ensam i lokalen, inte en kotte. Fa'n vad folk måste vara morgontrötta 😉. När jag kommit hem så blir det kaffe och frukost vid teven innan Vasaloppet startar på teven. Förra helgen var jag uppe och vallade skidor åt skidåkare, den här helgen är det ett annat gäng från klubben uppe och vallar, skönt att bara kunna sitta ner i soffan och bara slappa. Fast i slutet av dagen var det slut på slappandet. Myrorna i kroppen tog överhanden. Så tillslut så kröp jag ner i källaren och körde ett tabata pass. Åhh, härligt nu känner jag mig i alla fall mindre onyttig.
Har fixat kabeldragningen på Cervélon också. Nu är det lite justering av läge och höjd på både sadel och styre som gäller. Det finns ju en hel del regler att förhålla sig till när det gäller tempocykel.

Måndagen den 4 mars.

Idag var det svårt att bestämma sig för hur och vad jag skulle träna. På hemvägen från jobbet så regnade det en aning och var riktigt surt. Men eftersom man lovat snö under veckan så tog jag ändå chansen att ta ett utepass. Passet blev ett G1 på tre timmar och med maxspurter på fem sekunder varje halvtimma. Vädret var rätt okej ändå, okej det snöade ett litet tag och det kom lite regn men i det stora hela var det bra. Skönt att redan i början av veckan ha gjort ett av de långa passen.

Tisdagen den 5 mars.

Tidig träning idag. Redan klockan 04:20 startar jag dagens pass! Varför vänta tills kvällen när man kan träna på morgonen? Annika säger att de där männen som har en vit långärmad tröja med knäppning på ryggen snart kommer på besök, undrar vad hon menar med det? Skönt var det i alla fall när passet var klart. Men varför så tidigt? Jo, jag hinner inte till kvällen för då skall vi till Karlstad på hockey, det är match mellan FBK och Brynäs och jag vill inte missa en träning så länge jag är frisk. Passet var inget märkvärdigt, men ett tabata pass är bättre än inget pass alls.
Det blev en trevlig resa till Karlstad och Löfbergs lila. Färjestad fullständigt dominerade tillställningen, och körde mer eller mindre över Brynäs. På två matcher har vi fått sett 16 mål! Först 8-3 mot Mora och nu 4-1 mot Brynäs.

Onsdagen den 6 mars.

Riktigt gråkallt ute idag och svårt att bestämma mig om jag skall träna inne eller ute. Efter att ha promenerat hem efter jobbet så har jag inte längre några problem att ta beslut om träningen, det blir inomhus. Ute har det börjat snöa igen och det snor en isande nordanvind. Jag kör ett EB 5x8min pass på monarken. Det känns riktigt jobbigt fast pulsen inte visar det. Men benen verkar ha en annan vilja idag. Det gör riktigt ont och jag har lite svårt att hålla uppe kadensen från och till. Själva passet klarade jag att genomföra fast känslan var inte bra. Med tanke på att jag har två sådana pass kvar den här veckan så känns det lite oroande.

Torsdagen den 7 mars.

Träningen blev idag lite senare än vanligt. Skidskytte? nja..faktiskt inte, utan tre tjejer som kom till farmor och farfar på besök. Men lite sneglade vi förstås också på skidskytte. Träningen blev en repris på gårdagens pass, ett EB 5x8min. Dagens pass kändes lite bättre än gårdagens och intervallerna kändes nästan lite kortare än åtta minuter. Men det är ju lite så det är, ju mer man tränar ju bättre blir man och mer orkar man. Just nu så är ju suget efter att få cykla ute enormt stort, men det ser ut som om det skall bli riktigt dåligt väder under helgen. Vi får se hur det i så fall blir med det återstående distanspasset. Jag åker inte ut om det blir för många kallgrader, inte heller om det vräker ner en massa snö.

Fredagen den 8 mars.

Utanför fönstret vräker blötsnön ner och det är en isande vind som drar fram från norr. Jag har två planerade pass kvar den här veckan varav det ena är ett distanspass på tre timmar. Just nu så ser det väl inte så ljust ut när det gäller distanspasset men vi får se. När jag kom hem från jobbet så hade jag bestämt mig för att köra EB 5x8 min på 60-70 RMP på monarken. Man har ju trots allt lovat sämre våder. Efter tio minuter på monarken så skiner solen in genom fönstret som den värsta strålkastare. Nu spelade det ingen roll för jag har det bra i källaren. Jag kör Zwift på datorn och har på det viset koll på träningen samtidigt som jag kollar VM sprinten i skidskytte från Östersund på surfplattan, och det var oerhört spännande

Lördagen den 9 mars.

Det blir inget distanspass idag, för idag är det farfar dag! I går kväll ringde den äldsta tjejen och frågade om det är möjligt att ta en farfarsfar, naturligtvis är det möjligt sa jag. Inte gör det så mycket att distansträningen blir inställd. För när jag tittar ut så förstår jag att den blivit av ändå, för ute vräker snön ner. Jag börjar dagen med ett tabatapass i stället innan jag reser iväg och hämtar tjejerna för en dag tillsammans.

Söndagen den 10 mars.

Börjar dagen med ett träningspass tillsammans med Lykke. Lykke springer på löpbandet medan jag kör ett tabatapass på monarken. Distanspasset som jag skulle ha kört blir inte av idag heller. Ute är det för jättefint vinterväder men för kallt att köra ett tre timmars distanspass. Jag kommer inte att hoppa över passet utan lägger in det på någon passande dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar