lördag 16 mars 2019

Vecka 11/träningsvecka 24.

Vecka elva är i det stora hela som förra veckans pass, enda skillnaden är att det är två pass med EB 5X8Min (60-70RPM) i stället för ett, och det är ett EB 5X8Min pass i stället för två. Sedan är det ett G1 03:00:00ink 5sek max varje halvtimme och ett G1 03:00:00. Ja egentligen två G1 på tre timmar eftersom det kvarstår ett från förra veckan.

Måndagen den 11 mars.

Men jösses, idag har vintern återvänt på riktigt. När jag kom upp i morse visade kvicksilvret på -11ºC brrrr.... Det finns inte en skräckfilm i hela världen som framkallar lika mycket kalla kårar nerför nacke och rygg.
Men när jag kommer hem från jobbet så är det solsken och +2ºC i alla fall. Det är såpass att jag tar fram Nishikin för ett utomhus pass. Jag kör runt Finnskogen och passet blev en G1 på tre timmar. På slutet blev det riktigt kallt faktiskt, tempen sjönk till -7ºC innan jag var hemma igen. Det här var ett restpass från förra veckan och det är skönt att vara rätt med träningen igen.

Tisdagen den 12 mars.

Det passade bra att sitta inne och köra ett pass på monarken idag samtidigt som man fick se skidskytte på paddan. Passet blev ett EB 5X8min(60-70RPM) som jag körde 10-12% över mitt FTP. På sätt och vis känns det skönt att kunna klara av att göra det för det borde betyda att jag har förbättrat mig ganska mycket sedan jag var hos Dan och idrottslabbet i Linköping på fystest. Förresten så är det dags att åka dit igen om en månad, skall bli sjukt spännande faktiskt.

Onsdagen den 13 mars.

Onsdag morgon och jag tittar ut genom köksfönstret, herregud vad det snöar igen! Det har nog hållit på ett tag för det är ca tio cm och den här gången är det blötsnö. Möjligt att det övergår i regn senare idag annars får jag väl testa snöslungan som jag köpte för ett tag sedan. Träningspass med skidskytte idag igen. I dag var det herrarnas distans, en spännande sådan skulle det visa sig. Träningspasset var inte lika spännande, ett EB 5X8Min på 90RMP. Innan passet så kändes det som om det skulle bli omöjligt att kunna genomföra det på ett vettigt sätt. Men på något konstigt vis så går det ändå. Ute regnar det för fullt. Kanske är det så pass väder under helgen att man skulle kunna köra distanspassen ute.

Torsdagen den 14 mars.

Efter gårdagens snöfall och senare också regn så är vägarna riktigt blöta på morgonen, men på eftermiddagen så hade de torkat upp ganska bra faktiskt. Kör ett G1 pass med 5sek maxspurter varje halvtimma. Jag kör runt Köla och Finnskogen förvånande nog så var vägen helt bar även från Korterud till Koppom. Känns ju väldigt skönt att kunna köra ett pass ute trots att det snöade liten mellan Älgestad och Koppom. Var faktiskt ganska så sliten när jag kom hem trots att det var ett G1 pass. Det kändes både i ben och huvud.

Fredagen den 15 mars.

Slutade tidigare från jobbet idag. Flexade i två timmar för att jag ville köra veckans sista distanspass, och jag ville köra det ute. Det som var kvar är ett G1 på tre timmar utan några intervaller. Lite regn och lite snö och motvind från Vännacka och hemåt. Men nu är det gjort. Tre distanspass på vardera tre timmar plus inomhuspassen börjar tära på kroppen. Kändes riktigt tungt sista timman idag.

Lördagen den 16 mars.

Veckans sista planerade pass är ett EB 5X8Min(60-70RPM). Just nu känner jag bara lättnad över att vara klar med veckans träning, mycket beroende på att jag känner mig lite hängig och det känns som jag är på väg att bli sjuk. Jag fick gå ner i intensitet på intervallerna mot vad jag tidigare kört, men jag har hela tiden legat över vad jag egentligen skall köra så även om jag nu sänkte lite så låg jag innanför min zon.
Som sagt var, jag är nöjd över att kunnat genomföra veckan träning men jag är ännu stoltare över att ha nått ett annat och minst lika viktigt mål. Att jag från den 1a januari tills dags dato gått ner tio kilo känns riktigt inspirerande, och inte helt oviktigt i sammanhanget. Kan man behålla styrkan och samtidigt gå ner i vikt så är det en stor fördel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar