lördag 23 mars 2019

Vecka 12/träningsvecka 25.

Söndagen bjöd mest på matlagning och lite teve tittande. Men jag började dagen på atletklubben och då med ett styrkepass. En stor gryta med lapsgôjs och en stekgryta med kalops samtidigt som jag i spisen har en stek provance. Dessutom har jag hunnit med att skotta snö och stickat en mössa åt ena barnbarnet! Ja, jag har faktiskt stickat! eller påtat om jag skall vara noga med ordvalen. Riktigt trevligt faktiskt och jag har redan börjat på nästa mössa. Till kvällsmat så gjorde jag en hemlagad pizza också.
Träningsvecka tolv och det är nu bara fyra veckor kvar till tävlingssäsongen drar igång. Det är också fyra veckor kvar tills jag skall till idrottslabbet i Linköping för en ny test. Slutet på förra veckan var riktigt slitsam. Kände också att jag var lite rivig i halsen, och nu på söndagen så blev det bara värre. Får se hur jag kommer göra under veckan med träningen Kanske har det blivit för många extrapass att ta igen på kort tid. Den här veckan så är det inga sådana pass men för den skull så är det inte speciellt lugnt. Veckan består av två stycken EB-2x20 Min, ett EB 4x10 Min(60-70RPM), ett G1 03:00:00 Ink. 5 Sek Max varje halvtimme och ett G1 04:00:00.

Måndagen den 18 mars.

Ajaj, det här är inte bra! Riktigt tjock i halsen och ögonen svider. Tror inte att jag har någon feber så jag stiger upp i alla fall. Känner att jag måste försöka komma iväg till jobbet, har en hel del att göra så vi får se om jag pallar med. Dessutom om jag känner mig såpass bra efter jobbet så att jag kan träna så är det skönt att ha varit på jobbet för då kan man träna med gott samvete. Det är ju så typiskt! När jag slutar för dagen så är det ganska bra väder för utomhuscykling, men med min hals så tror jag inte det är så lämpligt. Jag provar ett EB 4x10 Min(60-70 Rmp)på monarken istället. Intervallerna går riktigt bra och jag orkar faktiskt hålla dom såpass högt att jag ligger i och lite över taket på FTPn. Däremot så motsvarar inte pulsen vad den borde ligga på, ca. 10-15 slag under vad den borde göra med den ansträngningen.

Tisdagen den 19 mars.

Efter en dag full med möten och redovisningar så är det skönt att komma hem och träna. Man liksom rensar hjärnan från dagens all siffror och presentationer. Idag blev det Nishikin som träningsredskap eftersom vädret var riktigt bra. Snart åker nog både skärmar och annat vinterutrustning av, och själv har jag börjat titta i garderoben efter vårkläderna. Vinterbyxor och vinterjackan fick idag vara kvar i garderoben. I stället blev det benvärmare, vårjacka och väst. Passet blev ett G1 3:00:00 ink 5 sek maxspurter varje halvtimme. Körde runt Skillingmark och Köla, fick lägga på en extra runda runt Korterud och Bålstad innan jag kom hem. Sista halvtimman blev riktigt kallt, men det var det faktiskt värt. Visst känner man av förkylningen, och man ser det framför allt på pulsen. Det är svårt att få upp den och då blir det extra jobbigt att kunna köra de första 45 minuterna med en puls 5% över aerob tröskel. Men inte värre än att man kan träna i alla fall och det är ju bra.

Onsdagen den 20 mars.

Kanske borde man vila en dag men samtidigt har jag svårt med det där att vila helt från träning, det ligger liksom inte för mig. Idag körde jag därför ett EB 2x20 minuter på monarken. Ett kolossalt ångest laddat pass. Tjugor är det ett tag sedan jag körde och tjugo minuter är en lång tid. Redan första minuten känner jag att det här kommer att bli ett jobbigt pass. Men jag tar mig igenom den första och under de fem minuter som återhämtningen är får jag ner pulsen riktigt bra. Detta innebär att starten på andra tjugan börjar bättre än första. Sista minuterna är jobbiga, men det ska de väl vara. Riktigt skönt att ha klarat av det första av två EB 2x20 minuter passen den här veckan. Efter träningen så känner jag mig till och med bättre i halsen än vad jag kände innan, snorig, ja men det dör man inte av.

Torsdagen den 21 mars.

Återigen en dag med möten och redovisningar, men trevliga möten. Ute skiner solen och från taket droppar smältvattnet från den lilla snö som ligger kvar på hustaken, det är vår på gång!!!
även om det är härligt ute så skall jag försöka avverka veckans andra EB 2x20 min. Uppvärmningen och den första tjugan går jättebra. När jag sitter där och kör de återhämtningen så kommer jag att tänka på min hals! den är inte lika rivig längre, jag har tränat bort halsontet!. Så av bara glädjen så lägger jag på några watt till på andra tjugan. Okej de sista fem minuterna var jobbigare, men nu var också pulsen tillbaka där den borde vara. Så det där med att inte träna när man är sjuk, det tror jag inte ett skit på. Det där sköter kroppen om, den talar om själv när du inte orkar mera. Har man inte feber så är det ingen som helst fara att träna om man i övrigt är frisk.

Fredagen den 22 mars.

Egentligen är det här en träningsfri dag, men ett litet pass kan aldrig skada. Så när jag kommer hem från jobbet så blir det i alla fall ett tabata pass på monarken innan middan. Efter maten så blir det lite mekande med den gamla linjecykeln. Har ju ett distanspass kvar den här veckan, och om det skulle råka bli bra väder i morgon så vore det så himla skönt att kunna ta en sväng på den, men vi får se. Har också fixat lite med grannens cykel så jag hoppas han blir nöjd och cykeln funkar som den ska.

Lördagen den 23 mars.

Idag är jag ivrig att komma ut på cykeln. Man har lovat fint väder hela dagen, men lite blåsigt. Jag har ett fyra timmars distanspass i G1 tempo kvar att köra den här veckan och idag har jag tänkt träna på S-Works Tarmac. När klockan är halv tio orkar jag inte vänta längre utan ger mig iväg på dagens pass. Jag kör runt Finnskogen först och märker inte hur mycket det egentligen blåser. Men över Finnskogen är det mycket skog som tar emot det värsta av vinden. Från Vännacka och in mot Koppom så blir det medvind och inte heller det gör att man förstår hur hård vinden är, men sedan blir det värre. För i Koppom viker jag av uppemot Skillingmark och nu går det inte fort! jösses vad det blåser hårt! Men egentligen så betyder det ingenting om det blåser för jag kör på mina wattsiffror i alla fall och då kan det blåsa som det vill. Men efter 120 Km och fyra timmar så är jag hemma igen. Efter dusch så blir det teve soffan och Eurosport med Milano-Sanremo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar