söndag 2 februari 2020

Vecka 5 & Träningsvecka 6 säsongen 2020

Förra veckan blev det ett extra pass på söndagen. Reste ner till Kil för att köra ett pass ihop med några klubbkamrater. Tror vi blev åtta stycken till slut. En riktigt trevlig cykeldag om än lite lerig. Grusvägarna var riktigt blöta och mjuka på sina håll, men som sagt oavsett så var det trevligt med sällskap på cykelrundan. Skönt också att bara vara ute och cykla utan några krav på passet, utan bara för att det är roligt.
Den här veckan är full av KI-Kort intervaller. Inte mindre än fyra stycken skall köras plus ett G2 pass på tre timmar😟.
Börjar på måndagen med ett av de fyra KI-passen. Som jag skrev förra veckan så skall ett KI-Kort pass köras 20% över tröskeln och med sex stycken fyraminuters intervaller med tre minuters aktiv vila mellan intervallerna.
Passet kändes riktigt bra. Vist gick det tungt på slutet, men det skall det göra. Den allra värsta intervallen var ändå inte den sista utan den tredje kändes värst psykiskt. Man är trött precis efter den avslutande intervallen och samtidigt så vet man att det här var bara hälften, hur trött skall man då vara efter den sista? Men de efterkommande intervallerna rullar på och snart är det bar en enda kvar. Endast fyra minuter kvar! bara fyra, det måste ju gå! och det gör det ju och när man tittar på siffrorna efteråt så förstår man ju att det mera har handlat om mental inställning än trötthet. För pulsen har inte gått i taket, och wattsiffrorna har legat bra, men hjärnan har sagt att det här är jobbigt. Då gäller det att övertala hjärnan att den har fel! väldigt fel för det här går efter planerna så slappna av. På tisdag var det dags för det andra av fyra KI-passen. Idag var starten segare än igår. Däremot så var mittdelen lättare på något vis, jag vet faktiskt inte varför. Avslutningen var ungefär som tidigare så summa summarum är jag nöjd med träningen även idag. Onsdag och tredje dagen i rad med KI-pass. Hyggligt pass, inte det bästa jag har gjort men ändå genomfört på godkända siffror. Några watt sämre än tidigare dagar men fullt godkänt. Sista intervallen var grymt jobbig, men utan att pulsen sköt i höjden. Gick lättare sista minuten på sista intervallen faktiskt, men det måste ju vara det mentala som gör det. Man vet att det är det sista som skall köras. Det bästa KI-passet för veckan körde jag på torsdag. Detta var också det fjärde och sista KI-passet för den här veckan. Måste ju ha fått en släng av hybris över att det var veckans sista KI-pass eftersom det gick så bra. Men nu återstår det ett pass, ett G2 pass.
Igår eftermiddag reste jag ner till Karlstad cykel & sport för att hämta min nya träningskompis. Idag lördagen den 1a februari 2020 tog jag premiär turen med den. En ny cross cykel, en Biachi impulso Allroad. Premiärturen blev ett G2 pass på tre timmar. Det innehöll också tre maxspurter på a' 30 sek. och sex stycken en minuters intervaller där kadensen ska ligga på ca.130.
Passet funkade jättebra hela tiden och jag är jättenöjd med hur jag orkade hålla siffrorna på rätt nivå. Det var också extra roligt att Jakob var med på träningen, det är ju lite roligare när man har någon att prata med. Den nya cykeln fungerade klockrent. Det var en mycket trevlig cykel. Den tror jag att jag kommer att få väldigt roligt med framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar