söndag 23 februari 2020

Vecka 8 & Träningsvecka 9 säsongen 2020

Äntligen en lite lugnare vecka. Jag har nu kört åtta av sexton veckor och går på sätt och vis in i andra andningen. Veckan består av två stycken EB 2x20min pass och ett G1 på tre timmar. Dock så finns det en liten hake med G1 passet! Alla G1 pass skall ju köras lugnt, och det skall det här också förutom att man skall köra en EB 1x20min i passet. Den sliter naturligtvis, men å andra sidan så kan det också vara skönt att få klämma på lite det är ju bara 20 minuter av 180. Javisst ja det var ytterligare en liten detalj med G1 passet, det innehåller ju också fem stycken max spurter på 30 sekunder vardera😬.
Eftersom det här skall vara en vilovecka(återhämtningsvecka) så blir det ingen träning på måndagen. Känns lite konstigt faktiskt att inte ha någon träning när man kommer hem från jobbet. Men jag får väl klara mig ändå.
Tisdag och det ena av två EB 2x20min står på programmet. Utanför fönstret blåser det fortfarande hårda vindar. Men i träningsrummet nere i källaren på Solliden är det mera ett frustande ljud som låter. Efter alla KI-Kort passen som har fyra minuters intervaller var det nu dags att köra tjugo minuter i stället. De här intervallerna körs ju inte lika hårt som fyrorna, utan det är mera tiden som nöter ut en. Nu skall ju intervallerna köras på tröskeln men det vet man ju hur det är med det. Lite hårdare än tröskeln på första och ännu lite till på andra tjugan, bara för att. Tröskelwatten låg i övre taket medan pulsen var ganska mycket över vad den skulle vara. Däremot var känslan riktigt bra och säkerligen det som gör att wattsiffrorna blev höga.
Onsdag och vilodag igen! Nä det är vädret alldeles för fint för. En sväng runt Köla i solen fick det allt bli. Tog Bianchin som sällskap på träningen, ett trevligt sällskap faktiskt.
Vilken skillnad på dagar! igår solsken och fint, idag torsdag, ösregn och blåst. Då är det tur att man har ett inomhus pass att köra. Veckans andra och sista EB 2x20Min stod på programmet. De här tjugorna gick mycket bättre än de i början på veckan. Tröskelwatten var i övre delen av taket även den här gången. Men på den här träningen så låg faktiskt pulsen mitt i tröskelfönstret. Känslan var också den att jag skulle kunnat kört flera tjugor på samma nivå, ja åtminstone en tjuga till. Det är en härlig känsla att ta med sig in i det återstående passet för veckan, ett G1 på tre timmar.
På lördag så regnade det på morgonen och under dagen blåste det riktigt hårt, så träningen blev att plocka lite här hemma. Träningen blev på söndag istället och då ihop med Bengt. Vi körde mestadels på väldigt fina grusvägar över finnskogen. Lite asfalts cykling blev det också men inte speciellt mycket. En mycket trevlig runda på tre timmar avslutades med middag och lite snack om framtidens tävlingar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar