måndag 4 maj 2020

Vecka 18 & Träningsvecka 19 säsongen 2020

Den här veckan tänkte jag plussa på med ett litet distanspass. Dessutom kommer jag försöka fortsätta att köra mina EB pass ute på tempocykeln. Men veckan börjar inte så bra. Regn och rusk på måndagen gjorde att det inte blev den långa distanspass som jag planerat. Nä istället valde jag att köra ett G2 två timmars ute! Ja en dåres försvarstal lyder som så, jag hade inga wattpedaler på monarken! dessutom så är det ju bara två timmar. Ja så kan det också gå, kallt och blött blev det också naturligtvis. Tror att jag stod raklång i duschen i tio minuter innan jag ökade värmen på vattnet till max. Röd som en skållad julgris stod jag kvar tills varmvattnet började sina innan jag kom på att jag nog måste skynda mig på med att tvåla in mig, innan varmvattnet tog fullständigt slut. Träningen körde jag på cross cykeln och på blandat underlag, lite grus och lite asfalt ja till och med lite offroad blev det på slutet.
På tisdag blev det en vilodag. Dels på grund av att jag känner mig sliten men mest av allt för att vintern verkar ha kommit tillbaka. Under dagen har det både haglat och blåst. Visserligen var det uppehållsväder när jag åkte hem från jobbet men det var kallt, jävligt kall så en passade bra.
Onsdags träningen skulle ha varit ett tröskelpass på 2x20min. Men nu blev det inte riktigt så. Istället så blev det ett 2x60min eller om man så vill ett 1x120min tröskelpass. Jag stannade nämligen och kissade efter 60min och fick på så vis lite vila. Jag körde en "vändbana" på 40km. Hela passet gick på två timmar och elva minuter och med ett NP på 10 watt över tröskeln. Jag blev väldigt nöjd när jag fick se siffrorna efteråt, dessutom så var känslan under passet riktigt bra.
Efter gårdagens tuffare pass så var den med något ömmande ben jag gav mig iväg på dagens pass. Dagens pass var mera för att trampa ur benen efter gårdagens pass. Körde lätt träning i två timmar och i ganska så tuff blåst. Stannade också och pratade med en mycket trevlig busschaufför som var på väg att hämta upp skolbarn vid skolan i Koppom.
Fredag blev det ett helt annorlunda träningspass. Visserligen bara på 90 minuter men stundtals slitsamt. Körde tillsammans med sonen, en trevlig runda i skogen. Han på MTB och jag på crossen. Det visade sig att MTB cykeln var nog mera lämpad för den terräng som vi stundtals körde i. Helt utan väg! och bitvis ruskigt brant! Men kul att kunna cykla tillsammans med sonen i alla fall.
Lördag så skulle jag jobba på eftermiddagen så träningen blev lite tidigare. Började med att köra ett EB 1x45min på tempocykeln. Det passet gick hyggligt bra i alla fall. Inte helt optimalt men okej. Direkt efter att jag kommit hem så bytte jag cykel till landsvägsracern och hängde med Annika ut på en runda. Lite kyligt var det allt på båda dessa pass men idag blåste det i alla fall inte så mycket.
Söndagens träning skulle bestå av ett G1 pass på fyra timmar, det blev det inget av. Däremot så blev det ett G1 pass på dryga sju timmar tillsammans med några polare. Vi cyklade ner till Bengtsfors för att käka en hamburgare och sedan cykla hem igen. En resa på nästan 23 mil i ett strålande vårväder. Inte mycket till trafik på vägarna men några andra cyklister fanns det i alla fall ute. Tack för ett mycket trevligt sällskap grabbar.


1 kommentar:

  1. Trevligt att se några Skoghallscyklister ute på vägarna i Västra Värmland mötte er söder om Lennartsfors.Hälsningar Sven.

    SvaraRadera