söndag 17 maj 2020

Vecka 20 & Träningsvecka 21 säsongen 2020

På söndag eftermiddag kom beskedet att inte bli något Nordiskt mästerskap 2020, men att Skoghalls CK Hammarö har tilldelats arrangemanget 2021 i stället. Vad innebär det här då? Ja rent konkret ingenting mera än att träningsmålet blir reviderat. Än så länge finns det hopp om att SM tempot i Lekeryd kommer att genomföras den 25-26 juli men även detta blir svårt att genomföra. För enligt regeringens nya reseriktlinjer kan svenskar röra sig en till två timmar från sin hemort per bil – under vissa förutsättningar. Dessutom så går socialstyrelsen emot regeringens besked mot reseriktlinjer, och säger att svenskar helst inte ska resa alls i sommar. Merparten av de tävlande har mer än två mil till Lekeryd, så det blir svårt. Förutom detta så har man planerat att köra SM linjeloppet i Uppsala den 14 augusti. Då krävs det att både reseriktlinjer och rekommenderad storlek på grupper hävs.

Träningen den här veckan kommer bli lite mera mixad än tidigare veckor. Några kortare intervaller, men även pass där intervallerna är inriktade mot tempoträning. Ett eller två riktiga distanspass vill jag också försöka klämma in.
Måndagen var kall och blåsig, ja det kom både snö och regn när jag var ute och körde mitt träningspass. Senare på kvällen så blev det riktigt fint väder, med sol och mycket bättre temperatur. Träningen jag körde var ett Fart x 3. De sista tre intervallerna var jobbiga på riktigt men det gick att genomföra dom i alla fall.
Snö, regn, hagel och storm, ja det var vad tisdagen bjöd på. Tveksam in i det längsta om det skulle bli någon uteträning idag. Men lagom till att jag kom hem från jobbet så bröt solens strålar igenom ett av de mörkaste molnen i mannaminne. Lite glad i hågen tog jag fram cross cykeln, det var fortfarande lite blött på vägen och crossen har kvar skärmarna. Men glädjen över solstrålarna varade dock inte så länge. Efter några kilometer så möttes jag av både hård blåst och lite regn. Men lika fort som det kom, lika fort drog det över. Så där höll det på hela träningen igenom. En träning som idag var ett KI=Kort intervall på cykel. Svårt att hålla sig innanför wattfönstret när terrängen går upp och ner. Det blir tillslut att man går mycket på känsla. Känslan var hyggligt bra i alla fall de fyra första. Sedan blev det jobbigare. Ger man allt hela tiden så får man kanske vara nöjd oavsett vad resultatet blir.
På onsdag körde jag ett G2 02:15:00. Idag körde jag på Tarmacen och runt Skillingmark. En blåsig dag men ett bra pass trots allt.
På torsdag tog jag en vilodag, men med lite fixande på cyklar istället. Eftersom jag har en komplett uppsättning av den första modellen av Dura Ace DI2 liggande så monterade jag den på Tarmacen för att även ha el växlar på den cykeln.
Fredag så flexade jag ut från jobbet för att ta en tidigare träningsrunda. Spännande att se hur växelsystemet skulle fungera, och om det fungerar som jag vill. Passet blev ett EB 2x20min som jag körde runt Finnskogen. Själva passet gick riktigt bra och båda tjugo minuters intervallerna låg övre watt zonen. Däremot var vädret lika varierande som på tisdag. Jättefint väder första och sista tio minuterna, men däremellan hela registret och lite till. Förutom att jag var nöjd med träningen så var jag också riktigt nöjd över den gamla DI2an. Fungerade direkt! Fick justera bak växeln en gång, men det gör man ju under själva cyklandet sedan gick den som en klocka.
Lördagens träning var en planerad långtur med start i Sunne. Strax efter klockan nio lämnar ett femtontal cyklister Arenavägen i Sunne för att cykla ca 200km. Resan går mot Hagfors via Olebyn, Ekshärad och Bergsäng. I Hagfors tar vi ett lite längre fikastopp. Några cyklister vek av mot Sunne igen precis innan fikastoppet. När vi startade efter stoppet hade det blivit mycket kyligare dessutom började det snöa! Som tur var så varade inte snöandet så länge men det blåste ganska så mycket hela resan och för det mesta så kändes det som om det var motvind.
Från Hagfors och ner till Deje via Molkom var det ganska hård mot eller sida motvind. Men efter nästan sju timmar och 213km var vi tillbaka i Sunne. En väldigt trevlig runda, med trevligt sällskap av både nya och gamla bekanta cyklister och trots kyla och blåst var över.
Tack så mycket alla som var med och gjorde turen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar