söndag 12 juli 2020

Vecka 28 & Träningsvecka 29 säsongen 2020

Semestern är här, ändå så börjar jag semestern med en arbetsdag om än i en något begränsad form. Jag åker till jobbet lite  senare på måndags morgon och jobbar i tre timmar innan jag verkligen går på semester. Börjar nu bli några dagar sedan jag cyklade. Men det har varit ett höstligt väder med mycket blåst och regn. Dessutom så har ju temperaturen sjunkit till nästan omänskligt kallt så här års.
Måndagen blev det heller inget cyklande. Dels så var det väldigt växlande väder med regn och halv storm. Men också det att jag ville bli klar med bygget av soldäcket. Därför så har det bara blivit tre riktiga träningspass den här veckan.
Tisdag och första riktiga semesterdagen. I dag åkte tempocykeln fram igen. Ett två timmar långt G1 pass skulle köras. Det är nästan lika svårt att köra ett G1 pass som att köra tuffare pass. Att kunna hålla sig innanför wattfönstret när det går uppför är nästan omöjligt. Därför så blir nästan alltid watt snittet högre än vad det är tänkt att vara. Jag körde runt Skillingmark och det är en ganska så kuperad slinga på 68 km och 762 stigmeter. Träningen gick bra och jag är nöjd över den.
På onsdag så körde jag igen ett G1 pass på två timmar. Den här gången körde jag runt Finnskogen istället. Den här turen kunde ha slutat illa, riktigt illa. När jag passerat Gränsjön så är det en utförsbacke på ca. 1km. Här kan farten bli lite över 70 km/h om man har inte har motvind. Idag var det lite motvind och jag körde i 64 km/h när det plötsligt står en älg i vägkanten! I första läget tänker jag att den står säkert kvar, men jag slutar att trampa och lägger mig på höger körfält. Men älgen tänker inte stå kvar där han står, utan blir väl skrämd av det obekanta ljudet av ett diskhjul mot den hårda asfalten. Han bestämmer sig helt enkelt för att springa samma åt samma håll som jag cyklar. Nu är det dags att börja bromsa tycker jag för älgen kommer närmare i en hiskelig fart. Jag bromsar så mycket jag vågar och håller så långt ut till vänster det går utan att köra i diket, men det är bara ett problem. Älgen väljer samma sida som jag! När jag äntligen kommer ner i samma hastighet som älgen så är jag så pass nära att jag skulle kunnat tagit i den, ena bakbenet är bara en hårsmån från att träffa mitt framhjul i det samma som han hoppar ner i diket och fortsätter in i skogen. Någon sekund senare så möter jag två bilar som säkert tyckte att jag var dum i huvudet som cyklade mitt i vägen eftersom ja inte hunnit över på höger sida ännu. Men allting ordnade upp sig och jag fortsatte runt Finnskogen utan några fler incidenter från djurrikets sida. Lite mer höjdmeter idag, 841 stigmeter fördelade på dryga 73 km.
Torsdag och fredag blev det vilodagar. Gjorde klart resten av däcket med god hjälp av ett barnbarn. Dessutom var vi iväg sent på torsdags kvällen och fiskade öring. 
Lördag så bjöd Jakob ut mig på en riktig långtur på cross cykeln. Det blev ett typ G1 pass som gick på många nya ställen för min del. Många trevliga grusvägar som jag inte viste om. Vi hade lite otur med vädret. Man kan ju faktiskt säga att vi verkligen passerade de fyra årstiderna. Som kallast var det 7ºC och som varmast 22ºC. Däremellan var det sol, regn, blåst, hagel och åska. Men det förtog inte själva turen, det var hur trevligt som helst att vara ute med Jakob igen. Summeringen av turen som mestadels gick på grusvägar blev 164 km på 6 timmar och 33 minuter och 2052 stigmeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar