söndag 26 juli 2020

SM Tempo 2020

Så blev det då en tävling ändå den här konstiga säsongen. Alla tävlingar hitintills har ju blivit inställda på grund av COVI-19. Denna märkliga pandemi som drabbat värden och fortsätter att härja vilt där den inte tas på allvar. SM 2020 går på samma ställe som det gjorde 2019, och då gick det ju bra. Den här gången har jag inte lika stora förhoppningar på att det ska kunna gå lika bra. Tränat har jag ju gjort, men formen har lyst med sin frånvaro så vi får väl se hur det slutar.
Banan i Lekeryd är riktigt kuperad första halvan och jag vet seda ifjol att man ska ta det lite lugnt i början så att man inte drar på sig mjölksyra. Men skillnaden i år mot ifjol är att i år kör vi ett varv istället för som ifjol två. Sedan med tanke på att Krister Bergström är stark uppför så går det inte heller att gå ut för löst. Eftersom jag är regerande svensk mästare i H-60 klassen har jag förmånen att få starta sist i klassen. 
När klockan är 15.42 så lämnar jag startrampen på årets tempo SM. Efter några hundra meter så börjar backen. Naturligtvis har jag redan glömt bort allt vad förnuft är. Klämmer på riktigt hårt och vägrar att växla ner till en lättare växel. Detta resulterar naturligtvis att jag drar på mig mjölksyra som kommer att bli svårt att få bort. Efter dryga halva banan svänger vi av till höger och ut på en större väg. Nu är det då meningen att vi skulle få medvind hemåt, åtminstone var det flera som sa så. Inte tyckte jag att vi fick någon vind i ryggen utan man fick slita hårt hela vägen. Nu räckte det inte riktigt hela vägen till seger men en ganska klar silvermedalj blev det. Krister Bergström tog hem segern 26 sekunder före mig och på tredjeplats kom Lars Kalin från Örebrocyklisterna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar