måndag 8 maj 2017

Västerås 2-dagars linjelopp(Swe-Cupen)

Vaknar som vanligt tidigt. Hela hotellet verkar sova faktiskt, ja till och med fåglarna är fortfarande tysta här utanför. I dag så är det linjelopp som väntar. Banan är tydligen en ganska platt rundbana som skall köras ett antal varv. Dagens lopp bjuder också på bästa möjliga motstånd eftersom både Stefan Khul och Stig Andersson Plate ståt på startlinjen.
Banan är väldigt enkel förutom några farthinder, men egentligen ingenting som skulle kunna göra det här till en farlig tillställning. Starten går och jag är framme tidigt, jag vill ha fart på loppet från början. Stefan Khul och Krister Bergström hjälper också till att få det att gå lite ryckigt. Men som sagt var, banan är enkel och det är lätt att bara sitta på "hjul". På andra varvet så får Magnus Pålsson från CK Ceres en liten lucka i motvinden. Men han är under uppsikt hela tiden och får inget utrymme för en utbrytning. Jag försöker och försöker, hela tiden på lite olika ställen men nej det blir inga hål i klungan. jag förstår att det här kommer att bli en klungspurt när vi kört fyra varv och ingen är intresserade av att hjälpa till med farthållningen. Ingen vill heller hjälpa till när jag försöker skapa utbryningar, utan de sitter på hjulet. När jag slår av för att släppa fram någon annan så att vi kan bli några stycken så stannar hela klungan. Vi skall köra fem varv och har en röd varvtavla som skall tala om för oss hur många varv vi har kvar. När vi kört fyra varv så ser jag att skylten säger två varv kvar? Så när vi kommer in mot målet på femte varvet så blir jag lite fundersam när det kommer fram cyklister som jag inte ens viste om att de deltog i tävlingen. Med tre hundra meter kvar så blir det jättestökit. En kille på min högra sida knuffar till mitt styre så att jag vinglar till. På insidan om mig så har jag Walter Gabrijelicic från Aktivitus Sports Club. Han blir i sin tur trängd av en annan cyklist så att Walter åker in i mitt bakhjul. På nått vis så orkar jag parrera kastet jag får på cykeln bara för att ånyo bli träffad i framhjulet av killen som knuffade till mitt styre!! Jag bänder och bryter i styret så mycket jag orkar för att inte gå i asfalten och klarar mig med ett nödrop, men jag står nu i stort sett helt stilla, och jag rullar in som åtta. Lika tur har tyvärr inte Walter, jag hör hur ljudet av karbon som skrapas i asfalten bakom mig när Walter går i gatan. Lyckligtvis så klarar han sig undan med skrapsår, men ändå. När det gäller skylten som visade hur många varv det skulle ha varit kvar så visade det sig att man visat fel antal varv när vi passerade efter fyra varv!! Ridå ner!
Jag är hel och oskadd, dessutom så vann den som är bäst på att spurta, nämligen Stig Plate Andersson från Uddevalla CK så det är inget att säga om mera än ett stort grattis till segern Stig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar