lördag 6 maj 2017

Västerås 2-dagars och swe-cupen Tempo

Vaknar som vanligt väldigt tidigt och kan inte somna om. Sätter på lite kaffe och tar fram datorn för att läsa tidningen. Annika sover, hon snusar som en liten bebis i sängen bredvid och genom det öppna fönstret kan jag höra fåglarnas kvitter. En och annan bil far också förbi, annars så är det ganska tyst klockan fyra en lördagsmorgon i Västerås.
Det är tempo som gäller idag och jag har fått ett startnummer mitt i startgruppen.
Det mulnar på vid starten och det har börjat blåsa mera. men det största problemet har jag med cykeln. lagom tills jag skall starta så märker jag att framgaffeln sitter löst. Har fått ett glapp på nästan en cm på framhjulet! Vad gör man nu då? jag försöker tänka snabbt utan att drabbas av panik. Ganska fort  intalar jag mig om att detta inte är farligt, utan jag klarar köra tempot med glappet.
Starten går och jag har med hjälp av motvinden lyckats förtränga glappet. utvägen är ganska tung och jag får verkligen kämpa för att hålla farten uppe. Snart  ser jag  Stig Plate Andersson som startat en minut före mig. Jag ser hur jag plockar sekunder på honom. Efter nästan sex kilometer så är jag ifatt honom. Just som jag skall köra om honom så kliver Stig åt sidan och bryter. Trots att jag håller uppe watt siffrorna så tycker jag att det går väldigt sakta. Skärpning!! Fokus!! Gräv djupt och kolla på watt siffror. Det  blir nästan som ett mantra. Efter vändningen så vet jag vem som jag skall kolla in lite extra, nämligen Stefan Khul från föreningen cykloteket racing team. Efter ett tag så möter jag Stefan, jag kollar Datorn och ser med ens att han kört så bra som jag trodde att han skulle kunna göra. Vi är helt lika! Nu gäller det att bortse från smärtan. Banan är väldigt lättcyklad egentligen. Inga backar eller tekniska partier. Utan mest långa öppna partier. Nu har man vinden i ryggen och under perioder så kan man ligga över 50 km/h. Jag orkar hålla fokuset på cyklingen och presterar nog mina bästa watt siffror på ett tempolopp, så jag är nöjd. Säsongsstarten kunde väl inte ha börjat bättre egentligen.Tre förstaplatser och en andra plats, trots två internationella starter.

Bara som en notis kan jag nämna att till vändningen så körde jag på 15 minuter och 12 sekunder(39,5 km/h). Hemvägen gick desto bättre, den körde jag på 12 minuter och 59 sekunder(46,2 km/h).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar