måndag 29 maj 2017

Vänersborgs linjelopp Swe-cup

Söndagen den 28/5
Idag är det linjelopp, ett linjelopp som går i Mellerud. Tydligen skall loppet vara något alldeles extra backigt vilket borde gynna de lätta cyklisterna mera än de tunga. Starten går och vi kör ut ur Mellerud via en ganska lång slakmota. När den så brantar till lite i slutet så trycker Stefan Stengård till. Fältet blir ett långt pärlband och några åker också  av här. Banan är lite småkuperad hela vägen. Men ut ifrån Dans Långed är de längsta stigningen. En riktigt fin åkbacke. Stengård går på hårt i början av backen och jag släpper iväg honom. Han kör ju ändå inte i min klass, så om H-50 killarna är intresserade av Stefan så får de ta upp jakten. Inget händer,  jag håller ett behagligt tempo uppför backen med de andra på rulle. Jag lägger snart märke till att jag tar på Stefan hela tiden. När vi når toppen så är vi ifatt honom. Vägen är nu rejält böljande med korta branta backar. Vid en sådan backe så sjunker Stengård som en sten i fälten,  han har fått punktering!
Uppe på skogen så passerar vi ett järnvägsspår två gånger. När vi passerar det första järnvägsspåret så kör jag ner i en håla. Av slaget som blir så lossnar tydligen elkabel till framväxeln, ingen växel fram! Nå väl jag har ju växlarna bak intakt. Hela tiden ser jag till att inte hamna för långt ner i klungan. Dessutom tycker jag att jag har bra koll på de andra i H-55 klassen.
Andra gången i backen och det är inga problem nu heller utan jag sitter med lungt i klungan som nu börjar bli väldigt liten. Då händer det igen! Elkabeln till bakväxeln hoppar ur!!! Precis vid samma järnvägsspår och håla som framväxeln!! Inga fungerande växlar i den här terrängen kan man bara glömma. Bara att stanna och försöka fixa till problemet. Efter några minuters pillande så fick jag igång bakväxeln åtminstone,  men nu var ju tätklungan långt borta. De två sista milen hem blev en riktig plåga. Två andra cyklister i min klass kom också ifatt mig och vi lagkörde ett tag. När det återstår ca 3 km så känner jag hur fruktansvärt tungt allt går! har jag fått punktering? Jag tar i som bara den,  men de andra bara åker ifrån mig! En snabb blick på cykeldatorn,  den visar nära 400W!! Och jag släpper??  Vad är det  som händer  egentligen? En snabb blick på framhjulet och bromsen, men va i hela helv.....den ligger på! Jag öppnar bromsen varpå watt siffrorna går ner i 120w,  men nu är jag ju totalmosig. Vilken jävla skitdag. Allt som inte fick hända hände. Närmare en mental härdsmälta kan man nog inte komma tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar